Han uppfann den digitala matteläxhjälpen han själv hade velat ha.
– Mathleaks ska göra matte enklare och pluggandet smartare, med hjälp av innovativ, digital teknik, säger Jesper Mårtensson, en av grundarna av Mathleaks. Vi vill hjälpa ungdomar över hela världen att få bättre självkänsla.
Inspirationslöst, tråkigt, och oengagerande. Så beskriver Jesper Mårtensson sina erfarenheter av mattestudierna under sin skoltid.
– Skolan förstörde mer för mig än vad den hjälpte mig, reflekterar Jesper. Jag tappade lätt intresset och tyckte inte att lektionerna gav mig tillräckligt.
Efter att ha tagit sig igenom grundskolan och gymnasiet började Jesper studera IT- och datavetenskap på universitetet. Men han hade svårt att släppa tanken på hur många elever som kände som han i grundskolan och gymnasiet. Det var särskilt matteundervisningen som skavde i honom och frågan: Hur många tappade självförtroendet likt honom, när de kört fast i en matteuppgift? Jesper kände att det måste finnas ett bättre sätt att lära sig matte. Ett sätt som var mer engagerande och anpassat för eleverna.
Jesper började bolla sin idé med en studiekamrat på universitet, Viktor Westberg. Ingen av dem hade drivit ett företag tidigare och inte heller skapat något digitalt undervisningsmaterial. Men de älskade teknik och innovation och kände att det var dags att ta in matematikundervisningen i ett digitalt klassrum.
En digital privatlärare i fickan
– Vi ville göra det enklare att förstå matte och hitta ett smidigare sätt att öva sig på ämnet, även utanför skolan. Tänk om matteuppgifterna från skolböckerna kunde besvaras digitalt med pedagogik som om förklaringarna skulle komma från de bästa privatlärarna? Vad mycket mer lättillgängliga de skulle bli!
Tillsammans grundade de Mathleaks – en digital matteläxhjälp som skulle förändra hur elever lär sig och övar matematik – och hjälpa dem att få bättre resultat.
– Vi skapade en lösningsmodell som byggde på tydliga och pedagogiska förklaringar, med väldigt lite text och mycket bilder, säger Jesper Mårtensson.
“Elever hör av sig och berättar att de exempelvis vågat söka in till läkarlinjen tack vare Mathleaks.”
Duon fortsatte att finputsa på sin digitala läxhjälp. Fokus skulle ligga på vägen till lösningen, och inte på facit. Det här blev grunden till Mathleaks pedagogikmodell – att göra matte mer tillgänglig och lättförståelig genom innovativ, digital teknik.
De byggde upp ett team av riktigt vassa matematiker, som dessutom var väldigt duktiga på att pedagogiskt förklara hur man löser matteuppgifter. Under åtta år hamstrade teamet matteuppgifter och skapade lösningar för Mathleaks.
Efter två år anslöt sig Dmitrij Lioubartsev, dataingenjör från KTH, som bidrog med den tekniska utvecklingen av Mathleaks och expertis kring företagets AI-teknologi.
Några års utveckling och finjustering senare, lanserades Mathleaks år 2014 som en mobilapp. Vid den här tidpunkten var EdTech och onlinestudier relativt nya begrepp. Men behovet av digital läxhjälp för matte visade sig vara enormt. Och att man kunde träna sig på uppgifter direkt i mobilen eller på sin dator – precis när man ville – låg helt rätt i tiden.
2016 till 2017 använde 25 procent av Sveriges gymnasieelever Mathleaks.
– Med tiden började vi bredda oss, och utvecklade digitala verktyg riktade mot lärare för själva matteundervisningen.
AI ger nya möjligheter
Med ett globalt mått är Mathleaks en liten fisk i ett stort hav, men det svenska Edtech-bolaget har lyckats utveckla den första revolutionerande AI-teknologin för matte. Där de stora techjättarna ligger steget efter, menar Jesper Mårtensson.
“I höst lanserar vi en ny, revolutionerande AI-produkt. Målsättningen är att den ska vara i nivå med mänsklig intelligens.”
Sedan 2022 finns Mathleaks även på den amerikanska marknaden och Jesper ser positivt på Mathleaks utvecklingskurva.
– När vi nu går in i AI-tidsåldern får vi helt nya möjligheter att skapa nya verktyg utifrån våra målgruppers utmaningar. För en lärare kan det exempelvis handla om att minska långsamt och repetitivt arbete, och få mer tid för undervisning.
Kundvärdet är alltid i fokus för teamet på Mathleaks. Det bästa betyget Jesper tycker att bolaget kan få är när användare hör av sig och berättar om hur appen har hjälpt dem. Ibland kan det handla om att våga drömma större.
– Vi får ofta elever som hör av sig och berättar att de exempelvis vågat söka in till läkarlinjen tack vare Mathleaks. Det är vad vårt erbjudande och lösningar handlar om i grunden.
Fakta Mathleaks
Mathleaks är ett EdTech-företag som erbjuder digitala studier i matte för studenter på högstadiet och gymnasiet– samt deras föräldrar som kan få avlastning när det kommer till läxhjälp hemma och möjligheten att själva följa statistik för sina barn. Mathleaks har också en egen produkt för lärare och studiecoaher, för att exempelvis avlasta i administration, erbjuda automatisk rättning och betygssättning, lektionsuppbyggnad, uppgiftsbank med mera. Mathleaks erbjuder lärobokslösningar och eKurser på alla enheter och plattformar – mobil, surfplatta, dator, iPhone och Android.