Logga in
| 12 sidor teori |
| 0 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
När man gör en undersökning är det oftast en viss grupp man vill studera. Denna grupp kallas population och skulle t.ex. kunna vara kvinnor i åldrarna 20–25 eller elever på högstadiet.
När det inte är möjligt att göra en totalundersökning kan man istället undersöka en mindre del av populationen, vilket kallas att man gör en stickprovsundersökning. Detta inför dock osäkerhet i resultatet eftersom det finns en risk att urvalet man har gjort inte är representativt för populationen.
William är taggad på att lära sig mer om statistik, särskilt om stickprov kontra population.
Om ett urval görs på ett sådant sätt att det inte är representativt för populationen säger man att det har gjorts ett urvalsfel. Om man vill undersöka hur många som äger en bil i en stad kommer det förmodligen att leda till ett urvalsfel om undersökningen utförs på en parkering, eftersom det är mer sannolikt att de personer som är där äger en bil.
William vill ta reda på hur mycket tid folk i hans stad spenderar på volontärarbete. Han ringer 100 hem i samhället under dagen. Av de som blev undersökta är 85% över 60 år gamla. Hur kan detta skapa en bias i dina undersökningsresultat?
Se lösning.
Ett stickprov är biaserat när det inte är representativt för populationen.
Orsak | Potentiell Bias |
---|---|
Undersökningen genomfördes under dagen. | Många människor kan ha varit på jobbet eller i skolan. |
De flesta av respondenterna var över 60. | Äldre individer kanske inte är fysiskt kapabla att göra volontärarbete. När människor når en viss ålder kan deras rörlighet vara begränsad. |
Efter pensioneringen har människor mer fritid att gå och göra volontärarbete. |
För att resultaten från en stickprovsundersökning inte ska vara medvetet eller omedvetet vinklad är det viktigt att det urvalet sker slumpmässigt. Om det inte är slumpmässigt finns det en risk att vissa delar av populationen blir överrepresenterad, vilket kan ge ett skevt resultat. Det finns olika sätt att göra ett slumpmässigt urval, t.ex. obundet slumpmässigt urval och stratifierat urval.
Om en population har undergrupper vill man antagligen att urvalet ska reflektera undergruppernas sammansättning. Innehåller populationen t.ex. 43 kvinnor och 41 män kan man låta urvalet spegla denna könsfördelning genom att man har tre gånger så många kvinnor som män i sitt stickprov, vilket gör urvalet representativt med avseende på kön.
På en skola går 332 elever i mellanstadiet och 488 elever i högstadiet. Skolan måste undersöka vad eleverna tycker om skolmiljön.