{{ 'ml-label-loading-course' | message }}
{{ toc.name }}
{{ toc.signature }}
{{ tocHeader }} {{ 'ml-btn-view-details' | message }}
{{ tocSubheader }}
{{ 'ml-toc-proceed-mlc' | message }}
{{ 'ml-toc-proceed-tbs' | message }}
Lektion
Övningar
Rekommenderade
Tester
Ett fel uppstod, försök igen senare!
Kapitel {{ article.chapter.number }}
{{ article.number }}. 

{{ article.displayTitle }}

{{ article.intro.summary }}
Visa mindre Visa mer expand_more
{{ ability.description }} {{ ability.displayTitle }}
Inställningar & verktyg för lektion
{{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }}
{{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }}
{{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }}
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
  • Oberoende händelser
  • Beroende händelser
  • Multiplikation av sannolikheter
  • Addition av sannolikheter
  • Träddiagram
  • Utfallsmatris
Teori

Oberoende händelser

Två händelser och är oberoende händelser om förekomsten av en händelse inte påverkar förekomsten av den andra. Det sägs också att de är oberoende om och endast om sannolikheten att båda händelserna inträffar är lika med produkten av de individuella sannolikheterna.

Varför

Till exempel, anta att en skål innehåller tre kulor, en grön, en orange och en blå. Låt och vara händelserna att dra den gröna, blå och orange kulan, respektive.
1 orange, 1 blå och 1 grön marmor i en skål
Anta att kulorna dras en i taget och den första kulan byts ut innan den andra dragningen. Vad är sannolikheten att först dra en grön kula, och sedan en orange kula?
1 orange, 1 blå och 1 grön marmor i en skål
I det här fallet finns det möjliga utfall för att dra två kulor om kulorna dras en i taget och varje kula byts ut innan nästa dragning. Endast av dessa utfall motsvarar händelsen att dra en grön kula först och sedan en orange kula.
Därför är sannolikheten att först plocka en grön kula och sedan en orange kula
Nästa steg är att beräkna sannolikheten för varje händelse individuellt. Sannolikheten att först plocka en grön kula kan beräknas genom att dela antalet gynnsamma utfall med det totala antalet möjliga utfall. Skålen innehåller kulor totalt, varav är grön. Efter att den första dragna kulan har bytts ut finns det återigen kulor i skålen, varav är orange.
Eftersom sannolikheten för att båda händelserna inträffar är lika med produkten av de individuella sannolikheterna, är händelserna oberoende.
Teori

Beroende händelser

Två händelser och betraktas som beroende händelser om förekomsten av en av händelserna påverkar förekomsten av den andra. Om händelserna är beroende, är sannolikheten att båda händelserna inträffar lika med produkten av sannolikheten för att den första händelsen inträffar och sannolikheten för att den andra händelsen inträffar efter att den första händelsen har inträffat.

Varför

Till exempel, anta att en skål innehåller tre kulor, en grön, en orange och en blå. Låt och vara händelserna att dra den gröna, blå och orange kulan, respektive.
1 orange, 1 blå och 1 grön marmor i en skål
Anta att kulorna dras en i taget och kulorna inte byts ut. Vad är sannolikheten att först dra en grön kula och sedan en orange kula?
1 orange, 1 blå och 1 grön marmor i en skål
Som visas påverkas utfallet av den andra dragningen av utfallet av den första dragningen. Till exempel, om den orange kulan dras först, finns det inga orange kulor kvar. Därför är sannolikheten att dra en orange kula vid den andra dragningen . Som ett resultat finns det möjliga utfall för att dra två kulor om de dras en i taget och utan att bytas ut.
Av de möjliga utfallen motsvarar endast utfall att först dra den gröna kulan och sedan den orange kulan. Därför är sannolikheten för att detta inträffar .
Nästa steg är att beräkna sannolikheten för varje händelse individuellt. Sannolikheten att först plocka en grön kula kan beräknas genom att dela antalet gynnsamma utfall med det totala antalet möjliga utfall. Skålen innehåller kulor totalt, varav är grön.
Om det är givet att den första dragningen är grön, finns det fortfarande orange kula kvar i skålen. Det finns dock endast kulor kvar totalt. Därför är sannolikheten att plocka den orangea kulan, givet att den första är grön,
Sammanfattningsvis är händelserna beroende eftersom förekomsten av den första händelsen påverkar förekomsten av den andra händelsen. Detta stöds ytterligare av regeln.
Teori

Multiplikation av sannolikheter

När man gör flera olika slumpförsök, eller när ett upprepas, får man en kombination av händelser. Sannolikheten för att både händelse och från olika slumpförsök, inträffar får man genom att multiplicera deras individuella sannolikheter.

Exempel

Vad är sannolikheten för två beroende händelser?

Om man drar två kort ur en kortlek, vad är sannolikheten att båda är spader?

Ledtråd

Analysera om händelserna att välja en spader första och andra gången är beroende eller oberoende. Multiplicera sedan deras sannolikheter.

Lösning

I en kortlek finns det kort med av varje färg (ruter, hjärter, klöver och spader) så sannolikheten att det första kortet man drar är ett spader är
Om man redan har dragit ett spader innebär det att det finns totalt kort kvar varav är spader. Då är sannolikheten att dra ytterligare ett spader
Sannolikheten att dra ytterligare ett spader är alltså beroende av vilken färg det första kortet hade. Genom att multiplicera sannolikheterna för händelserna kan vi bestämma sannolikheten för att dra två spader.
Sannolikheten för att slumpmässigt dra två spader ur en kortlek är alltså
Teori

Addition av sannolikheter

För två händelser, och som inte kan inträffa samtidigt, är sannolikheten att någon av dem inträffar summan av deras individuella sannolikheter.

Teori

Träddiagram

Ett träddiagram illustrerar alla möjliga utfall av ett experiment som involverar flera steg, som att kasta en tärning två gånger. Det består huvudsakligen av noder och grenar.

  • Noder: Varje nod representerar ett visst utfall.
  • Grenar: En gren kopplar samman två noder. Flera grenar kan sträcka sig från varje nod och visa olika möjligheter.
För att skapa ett träddiagram som visar alla möjliga utfall när man kastar en tärning två gånger, börja med en rotnod. Från denna rot, rita grenar för varje möjligt utfall av det första kastet. I slutet av varje gren, skapa en ny nod för att representera varje utfall.
Sex grenar sträcker sig från en rotnod, där varje gren representerar ett tärningskast: 1, 2, 3, 4, 5 och 6.
Oavsett vad resultatet av det första kastet är, finns det också sex olika utfall vid det andra kastet. Således sträcker sig sex grenar från varje möjligt utfall av det första kastet för att koppla det till noderna som representerar utfallen av det andra kastet.
Ett träddiagram som visar utfallen när man kastar en tärning två gånger: sex grenar utgår från rotnoden för det första kastet, och var och en av dessa grenar delar sig i ytterligare sex för det andra kastets utfall.
Slutnoderna visar alla möjliga utfall av detta experiment, vilka är Av detta är sannolikheten att få två ettor när man kastar en tärning två gånger eftersom det endast finns ett gynnsamt utfall för denna händelse. Detta representeras av den vänstra grenen i träddiagrammet.
Denna sannolikhet kan också hittas genom att multiplicera sannolikheten för den första händelsen med sannolikheten för den andra händelsen. Sannolikheten att slå en på Kast är Detta är samma sannolikhet som att få en på Kast
Denna regel gäller endast när en händelse inte påverkar den andra — om sannolikheten för händelse är och sannolikheten för händelse är då är sannolikheten för att både och inträffar tillsammans produkten av deras individuella sannolikheter.
Träddiagram hjälper till att hitta sannolikheter i flerstegade experiment. Att skriva sannolikheter på grenarna visar hur de kombineras. Genom att multiplicera sannolikheter längs grenarna kan sannolikheten för specifika utfall snabbt beräknas.
Exempel

Beräkna sannolikhet med träddiagram

Två lyckohjul är uppdelade i åtta delar vardera. I det ena hjulet finns siffrorna och i det andra finns bokstäverna A–H.

Ett hjul är indelat i fält med siffrorna 1–8 och ett annat hjul är indelat i fält med bokstäverna A till H
Vad är sannolikheten för att få en udda siffra och en konsonant när båda hjulen snurras?

Ledtråd

Bestäm om händelserna är beroende eller oberoende. Hitta deras sannolikheter och beräkna sedan deras produkt.

Lösning

Vi löser uppgiften med ett träddiagram. På första hjulet är av de siffrorna udda, så sannolikheten för att få en udda siffra är
På andra hjulet är av de bokstäverna konsonanter (B, C, D, F, G och H) så sannolikheten för att hjulet stannar på en sådan är
Träddiagram
För att beräkna sannolikheten att få både udda siffra och konsonant multipliceras sannolikheterna längs denna väg i träddiagrammet:
Teori

Utfallsmatris

Utfallsmatriser kan användas för att visualisera slumpförsök i två steg om alla utfall är lika sannolika. De kan vara att föredra om antalet utfall är så många att det blir oöverskådligt med ett träddiagram. Det är vanligt att man använder dem för att representera möjliga utfall vid två tärningskast. Man kan t.ex. bestämma sannolikheten för att få både en och en Det spelar ingen roll vad man får först, så det finns gynnsamma utfall.
Sannolikheten för händelsen kan beräknas med sannolikhetsformeln, alltså genom att dividera antal gynnsamma utfall ( st.) med antal möjliga ( st.):
Avslut

Sammanfattning

Den här lektionen introducerade begreppen oberoende och beroende händelser.

Oberoende händelser Beroende händelser
Förekomsten av en händelse påverkar inte förekomsten av den andra. Förekomsten av en händelse påverkar förekomsten av den andra.

Den behandlade också reglerna för multiplikation och addition av sannolikheter för två eller fler händelser. Slutligen visades användbara visualiseringstekniker, såsom ett träddiagram eller utfallsdiagram.

Utfallsmatris och träddiagram
Att förstå sannolikheter för flera händelser och tillämpa regler för multiplikation och addition har praktiska tillämpningar inom områden som riskbedömning, spelstrategier, medicinsk diagnostik samt beslutsfattande inom finans och teknik.
Laddar innehåll