Logga in
| 10 sidor teori |
| 0 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I matematik hanterar man exakta värden, men det gör man sällan i verkligheten. Resultaten man får kommer då att få en viss osäkerhet, en felmarginal, som anger inom vilket intervall man kan förvänta sig att hitta det exakta värdet. I en statistisk undersökning kan felmarginalen exempelvis bero på hur stor andel urvalet utgör i förhållande till hela populationen.
Calculate the confidence interval by adding and subtracting the margin of error to the percentage the party received in the survey.
The proportion of retirees who exercise regularly has been shown to increase in a survey.
Year | Proportion |
---|---|
2010 | (27±3)% |
2015 | (36±3)% |
2020 | (41±3)% |
Use the margin of error to find the confidence interval for each year. Compare the intervals for each pair of years. Do the intervals overlap?
An increase is statistically significant if the confidence intervals of the years being compared do not overlap. This means the confidence intervals must be determined first. To do so, add and subtract the margin of error of 3 percentage points for each year.
Year | Proportion |
---|---|
2010 | 24%–30% |
2015 | 33%–39% |
2020 | 38%–44% |
Om ett urval görs på ett sådant sätt att det inte är representativt för populationen säger man att det har gjorts ett urvalsfel. Om man vill undersöka hur många som äger en bil i en stad kommer det förmodligen att leda till ett urvalsfel om undersökningen utförs på en parkering, eftersom det är mer sannolikt att de personer som är där äger en bil.
När man har gjort en undersökning är det inte alltid möjligt att använda hela stickprovet. Det kan exempelvis bero på att vissa som intervjuas inte vill svara eller att de har fyllt i enkäten på fel sätt. Den del av resultatet som saknas i sådana fall kallas bortfall.
När man samlar in material till en undersökning kan det finnas fel i mätningarna som skapar en osäkerhet i resultatet. Det kan till exempel vara en dåligt formulerad enkätfråga som ger svårtolkade svar eller mätinstrument som inte är tillförlitliga. Denna sorts felkälla kallas mätfel.
In a sample survey, 480 randomly selected 20-year-olds were asked:
Have you consumed alcohol in the past week? |
The results were 135 Yes,
165 No,
and the rest did not respond. A follow-up study of the non-response group found that 75% of those who did not respond had consumed alcohol in the past week.
Yesand 55% answered
No.
Yesand 165 responded
No,while the rest did not answer. Add 135 and 165 to determine the total number of people who answered the survey.
Yesand
Noin the survey, consider only the people who responded. Look at the number of people who gave each answer.
Yes,and 55% of the people who responded to the survey answered
No.
This lesson reviewed the following topics:
Exact population values usually cannot be determined. Instead, estimates are used, introducing some uncertainty. The margin of error and confidence interval show how much the estimate might differ from the true value. A smaller margin of error means the estimate is more precise.Error Type | Description |
---|---|
Selection error | The sample does not represent the population well. |
Measurement error | Mistakes caused by unclear questions or inaccurate tools. |
Dropout | Participants leave the study or do not respond, which can affect the results. |
Interpretation error | Responses are misunderstood or misread. |