{{ 'ml-label-loading-course' | message }}
{{ toc.name }}
{{ toc.signature }}
{{ tocHeader }} {{ 'ml-btn-view-details' | message }}
{{ tocSubheader }}
{{ 'ml-toc-proceed-mlc' | message }}
{{ 'ml-toc-proceed-tbs' | message }}
Lektion
Övningar
Rekommenderade
Tester
Ett fel uppstod, försök igen senare!
Kapitel {{ article.chapter.number }}
{{ article.number }}. 

{{ article.displayTitle }}

{{ article.intro.summary }}
Visa mindre Visa mer expand_more
{{ ability.description }} {{ ability.displayTitle }}
Inställningar & verktyg för lektion
{{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }}
{{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }}
{{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }}
I den här lektionen går vi igenom följande ord och begrepp:
  • Algebraiskt uttryck
  • Variabel
  • Uttryckets värde
  • Mönster
  • Differensen

Förkunskaper

Teori

Algebraiska uttryck

Ett algebraisk uttryck är ett sätt att beskriva ett samband mellan olika storheter. Till exempel uttrycket representerar en storhet som är gånger en annan storhet, representerad av I detta uttryck kallas för en variabel, vilket betyder att dess värde kan variera. Ett algebraiskt uttryck kan se ut på många olika sätt, till exempel eller I alla dessa uttryck är respektive variabler.

När man skriver algebraiska uttryck brukar man oftast inte skriva ut multiplikationstecknet, så skrivs vanligtvis som Detta gör det lätt att uttrycka samband mellan olika storheter på ett flexibelt sätt. Värdet på kan förändras, och när det förändras, förändras också värdet på uttrycket
Teori

Värdet av ett uttryck

När vi arbetar med uttryck kan vi ibland vilja veta värdet av uttrycket för ett specifikt värde på variabeln. Låt oss säga att Vi kan då beräkna värdet av uttrycket genom att byta ut mot Det ger oss
Om vi tänker oss en situation där uttrycket beskriver kostnaden för parkering och är antalet timmar som man parkerar, så kan vi nu säga att efter timmar är kostnaden för parkering kronor.
Att byta ut variabeln i ett uttryck mot ett tal kallas för att beräkna uttryckets värde för det talet. Detta är ett viktigt verktyg för att förstå och arbeta med uttryck i matematiken.
Teori

Mönster

När vi bygger trianglar med tändstickor, märker vi att antalet tändstickor ökar på ett regelbundet sätt.

Tre figurer har byggts med tändstickor enligt ett särskilt mönster.

För en triangel behövs tändstickor, för två trianglar tändstickor, och för tre trianglar tändstickor. Detta bildar ett mönster. Antalet tändstickor kan skrivas som en talföljd:

Om vi tittar närmare på talföljden, ser vi att antalet tändstickor ökar med för varje ny triangel som läggs till. Vi säger att differensen i talföljden är Genom att känna igen mönster som detta kan vi förutsäga hur många tändstickor som behövs för att bygga fler trianglar.
Exempel

Köpa böcker

Du vill köpa några böcker som kostar kronor per styck. Om du köper böcker, hur mycket ska du betala totalt?

Skriv ett algebraiskt uttryck för det totala priset.

Ledtråd

Vad ska du göra med priset per bok för att få veta totalpriset för böcker?

Lösning

Priset per bok är kronor. Om du köper böcker, multiplicerar du priset per bok med

Svar: Ett uttryck för det totala priset är kronor.
Exempel

Försäljning av tröjor och byxor

En butik säljer tröjor för kronor och byxor för kronor.

a Skriv ett algebraiskt uttryck som representerar hur mycket kunden måste betala för tröjor och byxor.
b Om kunden köpte tröjor och par byxor, hur mycket betalade de?

Ledtråd

a Kunden betalar kronor för varje tröja och kronor för varje par byxor.
b Vad händer om du sätter in värdena för och i uttrycket?

Lösning

a Först beräknar vi hur mycket kunden ska betala för tröjorna respektive byxorna.
  • Pengar från tröjor: kronor
  • Pengar från byxor: kronor

Svar: Uttrycket för det totala beloppet kunden måste betala blir

b Nu utvärderar vi uttrycket för och

Multiplicera med

Multiplicera med

Svar: Detta innebär att kunden måste betala totalt kronor för kläderna.

Exempel

Numeriska mönster i böcker

Viktor hittade en gammal bok med mystiska siffror.

Han stötte på två olika mönster. Hjälp Viktor att identifiera mönstren.

a Hitta de tre nästkommande talen i det första mönstret.
b Hitta de tre nästkommande talen i det andra mönstret.

Ledtråd

a,b Hur är ett tal i mönstret relaterat till nästa?

Lösning

a Det finns flera sätt att hitta ett mönster. Ett sätt är att kontrollera om skillnaden mellan två närliggande tal alltid är densamma. Låt oss titta på det första mönstret.
Följd: 2, 9, 16, 23, ...
Nästa tal i mönstret får vi genom att till det föregående talet. Använd mönstret för att hitta de tre nästa talen i talföljden.
Följd: 2, 9, 16, 23, ... med en gemensam differens på 7.
De tre nästkommande talen i mönstret är och
b Betrakta nu det andra mönstret.
Sekvensen (2, 4, 8, 16, ...) har ingen gemensam differens.
I det här fallet är differensen mellan två intilliggande tal inte alltid densamma. I ett sådant fall är nästa steg att kontrollera om talen är multiplar av varandra.
Följden: 2, 4, 8, 16, ...
I det här mönstret kan varje tal hittas genom att det föregående talet med Använd nu detta mönster för att hitta de tre nästkommande talen i mönstret.
Följd: 2, 4, 8, 16, ... med en gemensam kvot på 2.
De tre nästkommande talen i mönstret är och
Övning

Öva på att utvärdera algebraiska uttryck

Utvärdera det algebraiska uttrycket.

Numeriska uttryck att utvärdera
Övning

Att bestämma de nästkommande talen i ett mönster

Applikationen nedan visar fem tal som följer ett visst mönster.

Interaktiv applikation som visar olika oändliga sekvenser
Laddar innehåll