| {{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }} |
| {{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }} |
| {{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }} |
Överväg intäkter och förluster inom ekonomi. Intäkter representerar pengar som tjänas, och förluster representerar pengar som spenderas. Punkten där intäkter och förluster är lika kallas brytpunkten, vilket betyder ingen vinst eller förlust. Denna punkt är som noll på en tallinje. Dessa begrepp hjälper till att förklara motsatta tal, där varje positivt tal har en negativ motsvarighet, liknande vinster och förluster.
Ett tal och dess motsatta tal har en summa som är lika med 0. Om man har ett tal så kan dess motsatta tal hittas genom att ändra dess tecken. I tabellen finns några exempel på motsatta tal.
Tal | Motsatt tal | Summa |
---|---|---|
5 | −5 | 5+(−5)=0 |
−21 | 21 | −21+21=0 |
0 | 0 | 0+0=0 |
a | −a | a+(−a)=0 |
−b | b | −b+b=0 |
När motsatta tal placeras på en tallinje, är de exakt lika långt bort från 0, men åt olika riktningar.
Att addera ett negativt heltal −b till ett heltal a är detsamma som att subtrahera det motsatta talet till −b från a.
a+(−b)=a−b
Ta två tal, till exempel a=13 och b=3. Vi kan nu skriva upp additionen av a och −b.
Skriv om 13 som additionen av 10 och 3.
Observera att 3 och −3 är motsatta tal. Summan av motsatta tal är lika med 0.
Därför får man samma resultat om man adderar (−3) till 13 som ifall man subtraherar 3 från 13.
Att subtrahera ett negativt heltal −b från ett heltal a är detsamma som att addera det motsatta talet till −b till a.
a−(−b)=a+b
Ta två tal, till exempel a=5 och b=4. Vi kan nu skriva upp subtraktionen av −b från a.
Markera 5 och −4 på en tallinje.
Resultatet av att subtrahera −4 från 5 är differensen, alltså skillnaden, mellan dessa två tal. I det här fallet är skillnaden mellan talen 9 steg.
Avståndet mellan −4 och 5 kan hittas genom att addera 4 till 5. Man får alltså samma resultat om man subtraherar −4 från 5 som ifall man adderar 4 till 5.
Tabellen sammanfattar de främsta källorna till finansiering och utgifter för ett rymdprobesprogram.
Belopp i miljoner kronor | |
---|---|
Statliga bidrag | 500 |
Privata donationer | 120 |
Tillverkning av rymdfarkoster | −220 |
Lanseringskostnader | −180 |
Lägg till regeringens bidrag och privata donationer för att hitta den totala intäkten. Lägg ihop alla poster för att avgöra om programmet gör en förlust eller vinst.
Börja med att titta på källorna till finansiering och utgifter för programmet i den angivna tabellen.
Belopp i miljoner kronor | |
---|---|
Statliga bidrag | 500 |
Privata donationer | 120 |
Tillverkning av rymdfarkoster | −220 |
Lanseringskostnader | −180 |
Addera termerna
a+(−b)=a−b
Subtrahera term
a+(−b)=a−b
Subtrahera term
Som kan ses i diagrammet slutar den yttersta pilen vid 620. Det betyder att summan av alla finansieringskällor är 620 miljoner SEK. Nu kan utgifterna läggas till. Kom ihåg att addera ett negativt tal innebär att man rör sig åt vänster på tallinjen. Rita en pil 220 enheter åt vänster från 620 för att representera att man lägger till −220.
Slutligen, rita en pil 180 enheter åt vänster för att representera att man lägger till −180.
Den yttersta pilen till vänster slutar vid 220. Det betyder att summan av finansieringskällorna och utgifterna för rymdprobesprogrammet är lika med 220 miljoner SEK. Det gör en vinst.
Frasen sjunka med
antyder en subtraktion.
sjunka medantyder subtraktion — med andra ord, att subtrahera 390∘C från temperaturen under dagen ger temperaturen på natten.
Nästa steg är att flytta 390 enheter åt vänster från 180 för att subtrahera 390 grader från den aktuella temperaturen.
Den yttersta pilen till vänster slutar vid −210. Detta visar att temperaturen på natten kan bli −210∘C på månen på natten.
Den yttersta pilen till höger slutar vid −113. Detta visar att den lägsta temperaturen vid ekvatorn på Mars är −113∘C.
Tänk på att addera ett negativt tal är detsamma som att subtrahera dess motsatta, medan subtrahera ett negativt heltal är detsamma som att addera dess motsatta.
Denna lektion fokuserade på att lära ut metoderna för att addera och subtrahera negativa tal. När lektionen avslutas, ta ett ögonblick för att gå igenom reglerna en gång till.
Regel | Förklaring |
---|---|
a+(−b)=a−b | Att addera ett negativt tal är motsvarande att subtrahera dess motsatta tal. |
a−(−b)=a+b | Att subtrahera ett negativt tal är motsvarande att addera dess motsatta tal. |
Avslutningsvis är det viktigt att förstå hur man arbetar med negativa tal för att lösa matematikproblem. Att öva på dessa regler kommer att hjälpa till att bygga självförtroende i att hantera mer komplexa situationer som involverar negativa tal.
Trots de inledande kontroverserna har negativa tal visat sig vara otroligt användbara inom många områden av matematik, vetenskap och teknik. De gör det möjligt för människor att mäta kvantiteter som temperatur och skuld och att beskriva relationer mellan tal.