Formler och talföljder

Ladda ner gratis
Lösningarna finns i appen
Android iOS
Uppgifter markerade med kräver Mathleaks premium för att visa i appen. Ladda ner Mathleaks app på Google Play eller iTunes AppStore
Sektioner
Mathleaks Kurser

Se Formler och talföljder (Kurs 1) i Mathleaks-kurser! Du kan hitta vårt läromedel här: mathleaks.se/utbildning och prova gratis!

Andra delkapitel i Algebra och ekvationer

Hjälp och Forum

prutten
besvarad 2014-09-13 14:53
varför får jag 0 som svar på min räknare? jag har TI-84
ML Ragnar
besvarad 2014-09-14 16:35
Jag vet inte! Vad knappar du in? (du skrev "det var inget" på en annan uppgift, var det detta som hade löst sig? håll dig gärna till en tråd isåfall, blir lättare att hålla koll på diskussionen på det sättet =)
prutten
besvarad 2014-09-13 16:37
hm... är det verkligen så man ska göra?!
prutten
besvarad 2014-09-13 16:38
det känns konstigt att man ska lösa en sån uppgift när man inte har lärt sig hur man löser ett sånt tal
ML Henke
besvarad 2014-09-13 18:00
Hej. Jag håller på och lägger upp en ny lösning på denna. Ja det är lite konstigt att de lägger in ekvationer som löses med logaritmer i kurs 1c men det nästa bästa är att göra en grafisk lösning vilket man tycker att de kanske borde poängtera i uppgiften. Tack för din feedback förresten!
S
besvarad 2014-09-28 16:09
Det går inte att göra en graf på räknaren :\
ML Ragnar
besvarad 2014-09-28 16:21
Vad menar du, är räknaren trasig eller har du en räknarmodell som inte hanterar grafer? Om man inte ska göra grafisk lösning eller räkna med logaritmer tror jag sista utvägen är att helt enkelt gissa på olika h-värden och beräkna med räknaren tills man hittar ett h-värde som ger ett tryck nära 530.
SM
besvarad 2017-06-08 20:39
Hej! En fråga bara! När man löser den via log, hur får man bort negativa h? Jag försöker, men jag får det till er lösning, fast med -h=...... Så hur gör man får att få positivt h?
ML Ragnar
besvarad 2017-06-09 7:07
Har du inte 530 / 1013 då, istället för 1013 / 530? Minustecknet kan då flyttas in i logaritmen så här: -ln(530 / 1013) = ln( (530 / 1013)^(-1) ) = ln(1013 / 530) Då får du samma svar som vi. Först används alltså logaritmlagen a*log(b) = log(b^a) för att plocka in minustecknet som -1 i logaritmen. Sedan gör den negativa exponenten att bråket inverteras, dvs 530 / 1013 blir 1013 / 530.
prutten
besvarad 2014-09-15 17:15
Förstår inte nånting av den här förklaringen :/
ML Ragnar
besvarad 2014-09-16 10:38
Nu har det pluppats fram en ny, hoppas den är tydligare! Fråga annars.
prutten
besvarad 2014-09-15 21:53
för det första så ska halsduken vara 2 m lång och för det andra så är det orimligt att det tar en vecka jag fick det till 46.5 dagar, avrundat uppåt blir det 47
ML Tina
besvarad 2014-09-16 9:21
Hej! Du har helt rätt halsduken ska bli 2m. Tack för påpekandet=) Tänk på att Clara varje dag stickar 4 cm 'mer' än dagen innan. Första dagen stickar hon 18 cm så andra dagen stickar hon 18+4=22 cm. Nästa dag blir det 22+4=28 cm. Hon stickar alltså inte 4 cm om dagen. Det kommer upp en ny version under dagen som förhoppningsvis är lite tydligare. Om det fortfarande är oklart är det bara att höra av sig igen.
prutten
besvarad 2014-09-16 15:47
det var så jag skrev men jag fick ändå till 47
prutten
besvarad 2014-09-16 15:48
elle det va ingäääät
pontusaw
besvarad 2014-10-07 18:34
på a) varför är -(b-a)=a-b?
ML Ragnar
besvarad 2014-10-07 19:35
Eftersom det finns ett minustecken framför parentesen ska alla termer inuti byta tecken när parentesen tas bort. Då får du: -(b-a) = -b + a = a - b.
prutten
besvarad 2014-12-04 18:51
Jag förstår allt som står skrivet men hur ska man komma på att ta n-2+1 istället för n-1 ? (Fjärde raden) hur ska man tänka?
ML Ragnar
besvarad 2014-12-04 19:32
Mjadu, jag tycker själv att det är ett lite krångligt sätt att göra det på. Ska göra en ny version med en metod som iaf jag tycker är lättare, men jag kommer ha kvar denna metod som alternativ lösning. Angående hur man kan tänka: i HL finns termen a_(n-1). För att beviset ska kunna landa där måste man ha ett sätt att hitta till den termen. Därför började vi med att bilda ett uttryck för denna, utifrån den generella formeln a_n = a_1 + (n-1)*d. Syftet är alltså att skapa en möjlighet att knyta ihop de två ändarna i beviset, om du förstår vad jag menar. Det vi hittade var a_(n-1) = a_1 + (n-2)*d. Så, termen a_(n-1) kan fås om vi har uttrycket a_1+ (n-2)*d. Eftersom vi redan hade a_1+(n-1)*d, vilket ju är rätt likt, behövde vi inte göra så mycket. Det gäller ju att -1 = -2+1, och då har vi fått in -2:an vi ville ha. Det hela bygger alltså väldigt kraftigt på att man vet vad man letar efter. Sen försöker man bara manipulera fram det som krävs!
ML Ragnar
besvarad 2014-12-04 20:18
Nu ligger den nya versionen uppe!
amanda
besvarad 2016-10-12 17:52
hur fick ni det till 21 min och 33 sekunder ?
ML Ragnar
besvarad 2016-10-15 12:36
21.55 minuter är 21 hela minuter och 55 hundradelar av en minut. Eftersom 1 minut är 60 sekunder, så är 55 hundradelar av en minut: 0.55 * 60 = 33 sekunder. Jag passade på att uppdatera lösningen med den omvandlingen. Tack för frågan!
Tanya
besvarad 2016-12-11 18:20
Jag förstår inte var (n+2) kommer ifrån
ML Tina
besvarad 2016-12-12 7:00
Det kommer från att vi ska bestämma c_n=a_(n+2)+b_n. a_(n+2) får vi genom att ersätta n med (n+2) i formeln för a_n: a_n=2n+3 ==> a_(n+2)=2(n+2)+3. Hänger du med?
ScriptW
besvarad 2017-01-07 21:45
Hej hur gör man forum
ScriptW
besvarad 2017-01-07 21:46
Annars har jag en fråga på nummer 7130
ScriptW
besvarad 2017-01-07 21:47
B frågan kan ni förklara lite grann förstår inte riktigt vad ni vill säga på uppgfiten
ScriptW
besvarad 2017-01-07 21:47
B uppgiften i frågan
ML Tina
besvarad 2017-01-10 7:50
För att ställa en fråga i forumet går du in på lösningen för den uppgiften och trycker på meny-knappen uppe till höger. Sedan väljer du Forum och skriver din fråga.
Dallas
besvarad 2017-10-11 8:29
Är det fel på faciten i uppgift C
ML Tina
besvarad 2017-10-11 14:30
Nej, det är rätt i facit. Däremot hade vi varit lite slarviga med att använda samma notation som i boken, men det ska vara fixat nu. Tack för att du sa till!
shukri
besvarad 2018-10-01 18:53
Hur man förkorta 60/90?
ML Daniel
besvarad 2018-10-02 8:19
Hej! Båda täljaren (60) och nämnaren (90) är delbara med 10, alltså kan man först förkorta med 10. Då får man 6/9. Både täljaren (6) och nämnaren (9) är nu delbara med 3, alltså kan man förkorta igen, men den här gången med 3. Då får man 2/3, vilket är det längsta man kan förkorta bråket. Mvh Daniel
Har du en fråga eller behöver du hjälp med matten? Ladda ner Mathleaks app och ställ din fråga i forumet.