Logga in
| 7 sidor teori |
| 13 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Titta på grafen över vektorerna u och v.
Detta betyder att koordinatform för u är (4,2).
Skillnaden i x-riktningen är −3 och 1 i y-riktningen, vilket betyder att koordinatform för v skrivs som (−3,1).
Eftersom vektorer har både storlek och riktning måste man ta hänsyn till båda dessa egenskaper när vektorer adderas. Vektorerna u=(4,0) och v=(5,0) har samma riktning, så r=u+v kommer också få samma riktning, och vara lika lång som deras sammanlagda längd.
på rad, alltså flytta dem så att där en vektor slutar börjar nästa. Man ritar sedan en ny vektor från den första vektorns startpunkt till sista vektorns slutpunkt. I rutnätet har v, u och z adderats för att bilda resultanten r.
Alla storheter har en storlek, men endast vektorer har en riktning. Vi undersöker dem i ordning.
Varken temperatur, volym eller massa kan ha riktning. Det kan inte vara 22 ^(∘)C åt vänster
, juicens volym kan inte vara 2dl åt vänster
och din massa är inte 75kg åt vänster
. Alla tre är skalärer.
En hastighet har däremot en riktning. Du kan säga cyklistens hastighet är 30.km /h. åt vänster
. Det är därför en vektor. På liknande sätt spelar det stor roll om du drar med en kraft uppåt eller nedåt i dörrhandtaget. Därför är även kraft en vektor.
Position och avstånd kan tyckas vara samma sak, men det finns en tydlig skillnad. En apelsin kan ha positionen 1m framför dig, 1m till höger om dig osv. Oavsett var apelsinen befinner sig är avståndet till apelsinen alltid detsamma, 1m. En position anges som hur långt och åt vilket håll i förhållande till något, och är alltså en vektor. Avståndet anger däremot bara hur långt
, och är därför en skalär. Vi sammanfattar svaren i en tabell.
Storhet | Skalär/Vektor | |
---|---|---|
A | Temperatur | Skalär |
B | Volym | Skalär |
C | Massa | Skalär |
D | Hastighet | Vektor |
E | Kraft | Vektor |
F | Position | Vektor |
G | Avstånd | Skalär |
I lösningen till deluppgift A har vi funnit att alternativen A, B, C och G skalärer.
Ange vektorn på koordinatform.
Vi bestämmer skillnaden i x- och y-led mellan start- och slutpunkterna för vektorn.
Dessa skillnader, dvs. Δ x och Δ y, ger oss x- och y-koordinaterna för vektorn.
Startpunkt | Slutpunkt | Δ x | Δ y |
---|---|---|---|
(- 10,2) | (- 4,6) | -4 -(- 10)=6 | 6-2=4 |
Vektorn kan alltså skrivas v=(6,4).
Återigen bestämmer vi skillnaden i x- respektive y-led mellan vektorns start- och slutpunkter.
Vi får nu x- och y-koordinaten för vektorn genom skillnaderna Δ x och Δ y.
Startpunkt | Slutpunkt | Δ x | Δ y |
---|---|---|---|
(8,- 6) | (2, - 4) | 2-8=-6 | - 4-(- 6)=2 |
Vi kan alltså skriva vektorn som u=(-6,2).
I diagrammet finns tre vektorer.
För att skriva en vektor på koordinatform bestämmer vi skillnaden i x- och y-led mellan start- och slutpunkt. Vektorern u har startpunkt i (0,0), dvs. origo, så dess koordinatform ges av slutpunktens koordinater.
Nu kan vektorns koordinatform skrivas. u=(- 9,2)
Men v börjar inte i origo, så för den måste vi bestämma skillnaden i x- och y-led.
Med denna information kan vi skriva vektorns koordinatform. v=(5,4)
Precis som i deluppgift A finner vi att w har startpunkt i (0,0). Därför bestäms dess koordinatform av slutpunktens koordinater.
Vektor w kan alltså i koordinatform skrivas som w=(7,- 6).
Vilka vektorer är likadana?
Två vektorer är identiska om de har samma storlek och riktning. Vi ser att alla vektorer är lika långa, så de har alla samma storlek. Men vilka har samma riktning? Vi kan parallellförflytta dem för att lättare se det.
Nu ser vi att v och a är parallella, så de är lika. u och w lutar på samma sätt, men har motsatt riktning (även kallat antiparallella). De beskriver alltså inte samma vektor. Sammanfattningsvis gäller alltså v=a.
Bestäm koordinaterna för vektorerna a, b och c. Varje ruta är 1 l.e.
Koordinaterna för en vektor anger vektorns förändring i x- och y-led. Om vi börjar med att titta på a, ser vi att den rör sig 4 rutor åt höger i x-led och 1 ruta uppåt i y-led.
Vektor a:s koordinater blir alltså a=(4,1). Nu gör vi på samma sätt med de andra vektorerna. Kom ihåg att om vektorn går nedåt eller åt vänster blir koordinaten negativ.
Koordinaterna blir alltså b=(-2,-4) och c=(-2,1).
Vi ser att vi nu har vi samma vektorer igen, fast inplacerade i ett koordinatsystem. Eftersom en vektors koordinater endast beror på förändringen i 'x- och 'y-led, och inte på var vektorn är placerad, är koordinaterna identiska med dem i förra deluppgiften.
Vektorerna har alltså koordinaterna a=(4,1), b=(-2,-4) och c=(-2,1).
Vi kan även lösa uppgiften genom att parallellförflytta vektorerna till origo och avläsa koordinaterna.
Vi ser att vektorernas slutpunkter hamnar i (4,1), (-2,-4) och (-2,1). Vektorernas koordinater blir då samma, a=(4,1), b=(-2,-4) och c=(-2,1).
Rita vektorn och identifiera sedan vilket av diagrammen som representerar den.
Vektorn v=(4,2) representeras av en pil som går 4 steg åt höger på x-axeln och 2 steg uppåt på y-axeln.
Detta motsvarar alternativ C.
Vektorn w=(5,-3) representeras av en pil som går 5 steg åt höger på x-axeln och 3 steg nedåt på y-axeln.
Detta motsvarar alternativ A.
Vad är koordinaterna av resultanten r till vektorerna u, v, och w?
Resultanten är det resultat vi får om vi adderar vektorerna. Vi tar reda på den genom att parallellförflytta vektorerna så att de ligger efter varandra, alltså så att den andra vektorn börjar där den första slutar, och så att den tredje börjar där den andra slutar. Det spelar ingen roll i vilken ordning vi placerar vektorerna.
Resultanten bildar vi genom att dra en vektor från första vektorns startpunkt till sista vektorns slutpunkt.
Vi kan nu även läsa av resultantens koordinater. Den rör sig 5 steg åt höger och 3 steg nedåt så koordinaterna blir (5,-3).
Walter har just förklarat för Jesse att en vektor har både storlek och riktning. Jesses blick faller över en figur som ser ut på följande sätt.
Jesse pekar på den högra vektorn och frågar Walter: Men Walter, hur vet jag att vektorn 2a har just den där storleken och riktningen?
Hjälp Walter att förklara detta för Jesse!
För att förstå vad 2a betyder kan vi skriva om det som a+a. Detta är en vektoraddition som innebär att vi kan ta vektorn a och sätta den på rad
med en till identisk vektor a.
Därefter ska vi dra en resultant från första vektorns startpunkt till andra vektorns slutpunkt. Gör vi det ser vi att denna resultant, a+a eller 2a, blir likadan som den blå vektorn 2a som Jesse hade given i sin figur.
På detta sätt inser Jesse att 2a måste ha just denna storlek (dubbelt så lång som a) och riktning (samma som a).