Logga in
| 10 sidor teori |
| 0 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I matematik hanterar man exakta värden, men det gör man sällan i verkligheten. Resultaten man får kommer då att få en viss osäkerhet, en felmarginal, som anger inom vilket intervall man kan förvänta sig att hitta det exakta värdet. I en statistisk undersökning kan felmarginalen exempelvis bero på hur stor andel urvalet utgör i förhållande till hela populationen.
Beräkna konfidensintervallet genom att addera och subtrahera felmarginalen till procentandelen som partiet fick i undersökningen.
En undersökning av pensionärer visar att regelbunden träningsaktivitet har ökat över åren — sett till andel.
År | Andel |
---|---|
2010 | (27±3)% |
2015 | (36±3)% |
2020 | (41±3)% |
Använd felmarginalen för att hitta konfidensintervallet för varje år. Jämför intervallen för varje par av år. Överlappar intervallen?
En ökning är statistiskt signifikant om konfidensintervallen för de år som jämförs inte överlappar. Detta betyder att konfidensintervallen först måste bestämmas. För att göra det, addera och subtrahera felmarginalen på 3 procentenheter för varje år.
År | Andel |
---|---|
2010 | 24%–30% |
2015 | 33%–39% |
2020 | 38%–44% |
Om ett urval görs på ett sådant sätt att det inte är representativt för populationen säger man att det har gjorts ett urvalsfel. Om man vill undersöka hur många som äger en bil i en stad kommer det förmodligen att leda till ett urvalsfel om undersökningen utförs på en parkering, eftersom det är mer sannolikt att de personer som är där äger en bil.
När man har gjort en undersökning är det inte alltid möjligt att använda hela stickprovet. Det kan exempelvis bero på att vissa som intervjuas inte vill svara eller att de har fyllt i enkäten på fel sätt. Den del av resultatet som saknas i sådana fall kallas bortfall.
När man samlar in material till en undersökning kan det finnas fel i mätningarna som skapar en osäkerhet i resultatet. Det kan till exempel vara en dåligt formulerad enkätfråga som ger svårtolkade svar eller mätinstrument som inte är tillförlitliga. Denna sorts felkälla kallas mätfel.
Denna lektion gick igenom följande ämnen:
Exakta populationsvärden kan oftast inte fastställas. Istället används uppskattningar, vilket innebär en viss osäkerhet. Felmarginalen och konfidensintervallet visar hur mycket uppskattningen kan skilja sig från det sanna värdet. En mindre felmarginal innebär att uppskattningen är mer precis.Feltyp | Beskrivning |
---|---|
Urvalsfel | Urvalet representerar inte populationen på ett bra sätt. |
Mätfel | Misstag orsakade av otydliga frågor eller oprecisa verktyg. |
Bortfall | Deltagare lämnar studien eller svarar inte, vilket kan påverka resultaten. |
Tolkningsfel | Svar misstolkas eller misstolkas vid avläsning. |