Blandade övningar kapitel 1-4

Ladda ner gratis
Lösningarna finns i appen
Android iOS
Uppgifter markerade med kräver Mathleaks premium för att visa i appen. Ladda ner Mathleaks app på Google Play eller iTunes AppStore
Uppgifter
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Blandade övningar kapitel 1-4 1 1
Blandade övningar kapitel 1-4 2 1
Blandade övningar kapitel 1-4 3 1
Blandade övningar kapitel 1-4 4 1
Blandade övningar kapitel 1-4 5 1
Blandade övningar kapitel 1-4 6 1
Blandade övningar kapitel 1-4 7 1
Blandade övningar kapitel 1-4 8 1
Blandade övningar kapitel 1-4 9 1
Blandade övningar kapitel 1-4 10 1
Blandade övningar kapitel 1-4 11 1
Blandade övningar kapitel 1-4 12 1
Blandade övningar kapitel 1-4 13 2
Blandade övningar kapitel 1-4 14 2
Blandade övningar kapitel 1-4 15 2
Blandade övningar kapitel 1-4 16 2
Blandade övningar kapitel 1-4 17 2
Blandade övningar kapitel 1-4 18 2
Blandade övningar kapitel 1-4 19 2
Blandade övningar kapitel 1-4 20 2
Blandade övningar kapitel 1-4 21 2
Blandade övningar kapitel 1-4 22 2
Blandade övningar kapitel 1-4 23 2
Blandade övningar kapitel 1-4 24 2
Blandade övningar kapitel 1-4 25 3
Blandade övningar kapitel 1-4 26 3
Blandade övningar kapitel 1-4 27 3
Blandade övningar kapitel 1-4 28 3
Blandade övningar kapitel 1-4 29 3
Blandade övningar kapitel 1-4 30 3
Blandade övningar kapitel 1-4 31 1
Blandade övningar kapitel 1-4 32 1
Blandade övningar kapitel 1-4 33 1
Blandade övningar kapitel 1-4 34 1
Blandade övningar kapitel 1-4 35 1
Blandade övningar kapitel 1-4 36 1
Blandade övningar kapitel 1-4 37 1
Blandade övningar kapitel 1-4 38 2
Blandade övningar kapitel 1-4 39 2
Blandade övningar kapitel 1-4 40 2
Blandade övningar kapitel 1-4 41 2
Blandade övningar kapitel 1-4 42 2
Blandade övningar kapitel 1-4 43 2
Blandade övningar kapitel 1-4 44 2
Blandade övningar kapitel 1-4 45 3
Blandade övningar kapitel 1-4 46 3
Blandade övningar kapitel 1-4 47 3
Blandade övningar kapitel 1-4 48 3
Blandade övningar kapitel 1-4 49 3
Blandade övningar kapitel 1-4 50 3
Blandade övningar kapitel 1-4 51 3
Blandade övningar kapitel 1-4 52 3
Blandade övningar kapitel 1-4 53 3

Hjälp och Forum

matildarosen
besvarad 2013-12-11 19:58
Varför sätts X=9 in? Vad kommer 9 ifrån?
matildarosen
besvarad 2013-12-11 20:02
Är det för att 9 är symmetrilinjen?
Henke
besvarad 2013-12-12 14:20
hej Matilda. Jag håller på och skriver om lösningen litegrand så att den blir enklare att förstå. Som svar på din fråga.. JA, x=9 är symmetrilinjen då detta gör att (x-9)^2 blir noll --> (9-9)^2=0^2=0.
Mr.165
besvarad 2014-05-07 10:28
Uppgift B. Jag fattar inte första steget. hur får ni 2^3 + 2^3 till 2 + 2^3? var får ni a+a=2a ifrån?
ML Ragnar
besvarad 2014-05-07 11:14
a+a=2a säger att om man slår ihop två likadana saker så får man två av den saken. I det här fallet slår man ihop 2^3 med en annan 2^3, och då har man alltså två såna: 2*2^3.
Mr.165
besvarad 2014-05-07 10:53
Ja! Men ni har inte svarat på frågan! "Förklara vad som menas..." - ni har bara angett formeln!
ML Ragnar
besvarad 2014-05-08 18:19
Tjena! Nu ligger en ny uppe på denna. Egentligen tror jag inte boken menar att man ska förklara så mycket (facit ger ju också bara formeln), utan snarare ska man bara känna till vad begreppet betyder. Men våra lösningar ska förstås helst vara lite matigare än bara en mening, så det är bra att du sa till =)
Mr.165
besvarad 2014-05-14 19:21
Yes tackar !
Mr.165
besvarad 2014-05-14 19:20
Förstår inte A och B. Varför är det så? Ni har förklarar att det är så. Men varför?
ML Ragnar
besvarad 2014-05-15 7:40
Ok, ska se över denna och se om den kan förtydligas.
Mr.165
besvarad 2014-05-14 19:22
Jag förstår egentligen inte hela den uppgiften nu. Obundet slumpmässigt urval/systematiskt urval/inackorderade och allt detta. Var är det taget ifrån? Hittar inte vilka sidor det står i boken!
ML Ragnar
besvarad 2014-05-15 7:39
Watup Mr! Att en elev "bor inackorderat" betyder att han bor på skolan. Obundet slumpmässigt urval etc går att slå upp i bokens register, de finns beskrivna på sida 191. Just "systematiskt urval" hittar jag dock inte, men det är helt enkelt att välja t ex var 3:e ur en grupp, dvs nr 1, 4, 7, 10, och så vidare, eller 2, 5, 8, 11, ... Första talet ska väljas slumpvis, därefter har man en bestämd steglängd.
Mr.165
besvarad 2014-05-14 19:35
A) vadå att svaret är -2i och 2i. Vad menas med i? kan ni förklara lite mer om det begreppet?
ML Ragnar
besvarad 2014-05-15 7:43
Talet i är det "namn" man givit åt roten ur -1. Detta hör till avsnittet om komplexa tal, som tas upp på s. 98 i boken.
Mr.165
besvarad 2014-05-14 19:42
Ni har förklarat om formeln. Men fattar inte hur man ska veta att man ska lägga till ett a i formeln?
ML Ragnar
besvarad 2014-05-15 8:01
(x-2) och (x-8) säger att kurvan ska skära x-axeln i x=2 och x=8. Så dessa faktorer liksom "förankrar" kurvan där. Däremot så kan ju kurvan ha olika höjd: det räcker inte att veta nollställena för att veta var maxpunkten ligger. Funktionen måste därför ha en till faktor, som kan avgöra kurvans "branthet" om man så vill, och det är det som a-värdet sköter. Dessutom kan a-värdet göras negativt för att vända kurvan upp-och-ner. Detta hör egentligen till faktorsatsen, som säger att ALLA polynom (inte bara andragradare) kan skrivas på formen y = a(x-x0)*(x-x1)*...*(x-xn), där x0, x1, ..., xn är polynomets alla nollställen.
?
besvarad 2015-05-17 10:17
Hur kommer man fram till y = k(x-a)(x-b) från y = ax^2 + bx + c?
ML Ragnar
besvarad 2015-05-17 11:23
Först och främst är det inte samma a och b i de två versionerna. På faktorformen representerar a och b nollställen, som ibland också skrivs x1 och x2. Så för att inte blanda ihop bokstäverna: Är din fråga hur man omvandlar en andragradsfunktion från formen y = ax^2 + bx + c till faktorformen y = k(x-x1)(x-x2)?
Tgsubo
besvarad 2015-05-18 19:39
Hur löser jag detta: Linjen 2x + ay - 20 = 0 är vinkelrät mot en linje genom punkterna (1,5) och (-3,2). Vad är a?
ML Ragnar
besvarad 2015-05-18 19:46
Forumet är egentligen till för att ställa frågor på våra lösningar och inte godtyckliga mattefrågor, men eftersom det är NP-veckan: 1. Bestäm lutningen på linjen genom de två punkterna med k-formeln: k = (y2-y1)/(x2-x1) 2. Bestäm lutningen på en linje vinkelrät mot denna genom formeln k1 * k2 = -1 3. Lös ut y ur den givna linjens ekvation och läs av k-värdets uttryck 4. Sätt k-värdets uttryck lika med den lutning du bestämde i steg 2 och lös ut a.
Tina
besvarad 2017-05-01 8:05
Hej på uppgift c måste man väll ha miniräknare för att beräkna att det är 1,6% osv...? Och en till fråga, kan man säga att man tar med alla 24 inackorderade och därefter slumpa sig fram olika personer ?
ML Tina
besvarad 2017-05-02 9:27
Ja, det är ingen beräkning man förväntas kunna göra utan räknare, och vi tog med värdet för att ha siffror att diskutera kring. Men resonemanget kan göras på samma sätt utan man räknar ut att det blir 1.6 % eftersom man enbart ska beskriva hur man ska göra. Din andra fråga: är du fortfarande på deluppgift c? För om man tar med alla 1500 (dvs. inklusive de 24 inackorderade) och sedan slumpar fram 250 personer gör man ett obundet slumpmässigt urval dvs. scenariot i a-uppgiften.
Har du en fråga eller behöver du hjälp med matten? Ladda ner Mathleaks app och ställ din fråga i forumet.