Logga in
| 7 sidor teori |
| 11 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Alla tal som kan skrivas utan decimaler kallas för hela tal. Dessa kan delas upp i de naturliga talen, som är alla heltal från 0 och uppåt, samt de negativa heltalen som går från −1 och neråt.
Det är siffrans position, eller plats, som bestämmer hur mycket den är värd. Platsvärdet för en siffra blir tio gånger större när man rör sig ett steg åt vänster och tio gånger mindre när man rör sig ett steg åt höger. Det här systemet att skriva tal kallas därför för positionssystemet.
Ange de tal som pilarna pekar på.
Lägg märke till att intervallet mellan 0 och 1 är uppdelat i fyra lika stora delar. Hur bred ska varje del vara då?
Vi tittar på en pil i taget.
Vi ser att pil A pekar på talet mittemellan −1 och −2, dvs. på −1,5.
Intervallet mellan 0 och 1 är indelat i fyra lika stora delar, så varje del måste utgöra 0,25. Pilen pekar på den tredje markeringen så B är 0,25 +0,25 +0,25 =0,75.
Vilket tal pekar pilen på?
Avståndet mellan varje heltal är indelat i två lika stora delar, så längden på ett av dem blir 1/2=0,5. Pilen pekar därför mittemellan 30,5 och 31. Hälften av 0,5 är 0,5/2=0,25 vilket betyder att pilen pekar på 30,5+0,25=30,75.
Betrakta tallinjen.
Vi kan se att både tal A och D pekar på tal som ligger mittemellan två andra tal. Tal A ligger mittemellan -2 och 0 och måste därför vara -1. På samma sätt kan vi inse att tal D måste vara 17 eftersom det ligger mittemellan 16 och 18.
För att bestämma tal B och C behöver vi veta vad varje litet delintervall längs tallinjen är värt. Vi kan se att varje intervall på 2 steg
är uppdelade i fyra delintervall. Det innebär att varje sådant litet intervall är värt 24=0,5. Tal B ligger 3 delintervall till höger om 0 och måste därför vara
0+0,5+0,5+0,5=1,5.
Tal C ligger 1 delintervall till höger om 10 och motsvarar alltså
10+0,5=10,5.
Nu kan vi skriva ut även dessa tal längs tallinjen.
Sammanfattningsvis har vi alltså följande par. A &= -1 B &= 1,5 C &= 10,5 D &= 17
Naturliga tal är positiva heltal så vi börjar med att utesluta alla negativa tal i mängden, dvs. de med ett minustecken.
Nu behöver vi utesluta alla som inte är heltal. 8,5 är inte ett heltal och 12 är lika med 0,5 dvs. inte ett heltal.
Nu är det bara 3 och 79 kvar och det är alltså dessa som är naturliga.
Du har talet 3412,983. Ange platsvärdet för siffran.
Platsvärde är ett mått på värdet av siffran beroende på var i talet det står. Fyran står 3 steg till vänster om decimaltecknet och där står hundratal. Därför har fyran platsvärdet 100. I det här fallet kan man höra det om man säger talet: tretusenfyrahundra...
Nian står precis till höger om decimaltecknet och där står tiondelarna. Därför har 9 platsvärdet 0,1.
Hur lång är sträckan S uttryckt i den givna skalan? Ange svaret i exakt form.
Det är 1 längdenhet mellan varje längre streck och varje längdenhet är indelad i 3 mindre delsträckor. Det betyder att avståndet mellan varje markering är 13 längdenheter. Vi använder detta för att bestämma S.
Längden på sträckan S är därför 2+ 13+ 13.
Längden är alltså 83 le.
Vilket tal är 0,1 större än 3,96?
Vi ska hitta talet som är 0,1 större än 3,96. Det betyder att vi ska räkna ut 3,96 + 0,1. Talet 0,1 är en tiondel, vilket är lika mycket som 10 hundradelar. Om vi tittar på tallinje ska vi gå 10 steg åt höger från 3,96. Vi hamnar då på 4,06 som bilden visar.
Vilket tal i decimalform ska stå i rutan?
Först undersöker vi hur många längder det är mellan 0 och 1 på tallinjen.
Det är 5 delsträckor mellan 0 och 1. För att räkna ut hur mycket varje längd är värd tar vi avståndet 1 delat på antal delsträckor: 1/5 = 0,2. Nu tittar vi på tallinjen igen och ser att talet a ligger en delsträcka till vänster om 0. Eftersom varje delsträcka är värd 0,2 är talet a värt a=0-0,2 = -0,2.
Vilket tal pekar pilen på?
Först undersöker vi antalet indelningar det är mellan 51 och 52 på tallinjen.
Nu ser vi att avståndet mellan 51 och 52 är indelat i 5 mindre delsträckor. För att räkna ut hur mycket varje delsträcka är värd delar vi 1 med antalet delsträckor: 1/5 = 0,2. Nu tittar vi på tallinjen igen och ser att pilen pekar en och en halv längd till höger om talet 51.
Går vi till höger på tallinjen betyder det att vi ska beräkna 51+0,2+ 0,22.
Pilen pekar på talet 51,3.