{{ toc.name }}
{{ toc.signature }}
{{ toc.name }} {{ 'ml-btn-view-details' | message }}
{{ stepNode.name }}
{{ 'ml-toc-proceed' | message }}
Lektion
Övningar
Rekommenderade
Tester
Ett fel uppstod, försök igen senare!
Kapitel {{ article.chapter.number }}
{{ article.number }}. 

{{ article.displayTitle }}

{{ article.intro.summary }}
{{ 'ml-btn-show-less' | message }} {{ 'ml-btn-show-more' | message }} expand_more
{{ 'ml-heading-abilities-covered' | message }}
{{ ability.description }} {{ ability.displayTitle }}
{{ 'ml-heading-lesson-settings' | message }}
{{ 'ml-lesson-show-solutions' | message }}
{{ 'ml-lesson-show-hints' | message }}
{{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount}}
{{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount}}
{{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }}

Regel

När en vektor multipliceras med en skalär multipliceras alla koordinater med det talet. Men vad händer med längden på vektorn? Den kommer att skalas på samma sätt. Om vektorn multipliceras med kommer längden att dubbleras.

Rules VekAbsMul1.svg

Men vad händer om man multiplicerar med ? Vektorn skalas lika mycket, men den riktas åt andra hållet.

Rules VekAbsMul2.svg

De gröna vektorerna är lika långa, men om man multiplicerar med blir det ju negativt och längder måste vara positiva. Därför beräknar man längden av genom att multiplicera med absolutbeloppet av dvs. .