Matte Direkt 8
MD
Matte Direkt 8 Visa detaljer
3. Röd kurs

Uppgift 1 Sida 196

Vi vill skriva om bråket vi har fått så att nämnaren blir 100, eftersom vi vill ha det i hundradelar. Vi förkortar först bråket med 3 och sedan förlänger vi det med 5.
18/60
18 /3/60 /3
6/20
6 * 5/20 * 5
30/100
Eftersom nämnaren är 100, så är det som står i täljaren antal procent. Bråket som vi har räknat fram är lika med 30 %.
Vi vill igen skriva om det bråket vi har fått så att nämnaren blir 100, eftersom vi vill ha det i hundradelar. Eftersom nämnaren är samma som i deluppgift a), så gör vi på samma sätt som då. Vi förkortar först bråket med 3 och sedan förlänger vi det med 5.
15/60
15 /3/60 /3
5/20
5 * 5/20 * 5
25/100
Eftersom nämnaren är 100, så är det som står i täljaren antal procent. Bråket är lika med 25 %.
Nu skriver vi återigen om det givna bråket så att nämnaren blir 100. Vi förkortar först bråket med 2 och sedan förlänger vi det med 5.
14/40
14 /2/40 /2
7/20
7 * 5/20 * 5
35/100
Eftersom nämnaren är 100, så är det som står i täljaren antal procent. Det framräknade bråket är lika med 35 %.
Nu skriver vi på samma sätt som innan om det givna bråket så att nämnaren blir 100. Vi förkortar först bråket med 3 och sedan förlänger vi det med 10.
9/30
9 /3/30 /3
3/10
3 * 10/10 * 10
30/100
Eftersom nämnaren är 100, så är det som står i täljaren antal procent. Bråket är lika med 30 %.
Låt oss nu skriva om det bråket vi har fått så att nämnaren blir 100. Vi förkortar först bråket med 6 och sedan förlänger vi det med 25.
18/24
18 /6/24 /6
3/4
3 * 25/4 * 25
75/100
Eftersom nämnaren är 100, så är det som står i täljaren antal procent. Bråket är lika med 75 %.