Blandade uppgifter kapitel 7

Ladda ner gratis
Lösningarna finns i appen
Android iOS
Uppgifter markerade med kräver Mathleaks premium för att visa i appen. Ladda ner Mathleaks app på Google Play eller iTunes AppStore
Uppgifter
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Blandade uppgifter kapitel 7 1 1
Blandade uppgifter kapitel 7 2 1
Blandade uppgifter kapitel 7 3 1
Blandade uppgifter kapitel 7 4 1
Blandade uppgifter kapitel 7 5 1
Blandade uppgifter kapitel 7 6 1
Blandade uppgifter kapitel 7 7 1
Blandade uppgifter kapitel 7 8 1
Blandade uppgifter kapitel 7 9 1
Blandade uppgifter kapitel 7 10 1
Blandade uppgifter kapitel 7 11 1
Blandade uppgifter kapitel 7 12 1
Blandade uppgifter kapitel 7 13 1
Blandade uppgifter kapitel 7 14 1
Blandade uppgifter kapitel 7 15 1
Blandade uppgifter kapitel 7 16 1
Blandade uppgifter kapitel 7 17 1
Blandade uppgifter kapitel 7 18 1
Blandade uppgifter kapitel 7 19 1
Blandade uppgifter kapitel 7 20 1
Blandade uppgifter kapitel 7 21 2
Blandade uppgifter kapitel 7 22 2
Blandade uppgifter kapitel 7 23 2
Blandade uppgifter kapitel 7 24 2
Blandade uppgifter kapitel 7 25 2
Blandade uppgifter kapitel 7 26 2
Blandade uppgifter kapitel 7 27 2
Blandade uppgifter kapitel 7 28 2
Blandade uppgifter kapitel 7 29 2
Blandade uppgifter kapitel 7 30 2
Blandade uppgifter kapitel 7 31 2
Blandade uppgifter kapitel 7 32 2
Blandade uppgifter kapitel 7 33 2
Blandade uppgifter kapitel 7 34 2
Blandade uppgifter kapitel 7 35 3
Blandade uppgifter kapitel 7 36 3
Blandade uppgifter kapitel 7 37 3
Blandade uppgifter kapitel 7 38 3
Blandade uppgifter kapitel 7 39 3
Blandade uppgifter kapitel 7 40 3
Blandade uppgifter kapitel 7 41 3
Blandade uppgifter kapitel 7 42 3

Hjälp och Forum

Yummi
besvarad 2014-11-27 13:51
Hur fick ni 0.75a^2 på början?
ML Ragnar
besvarad 2014-11-27 15:24
När man flyttar 0.25a^2 från vänsterledet gör man det med subtraktion. I högerledet får man alltså a^2 - 0.25a^2. Då får man 0.75a^2 kvar, eftersom man börjar med 1 st a^2 och drar bort 0.25 st a^2. Det gäller ju att 1 - 0.25 = 0.75. Ser dock en del otydligheter i denna så det kommer en uppdatering strax.
prutten
besvarad 2014-11-30 16:53
Hur fick ni ut sin och cos 60?
ML Ragnar
besvarad 2014-11-30 18:10
Ah, det är en bra fråga. Vinkeln 60 grader tillhör vad man brukar kalla "standardvinklarna" (andra vinklar i denna kategori är 0, 30, 45 och 90) som återkommer ofta. Deras sinus- och cosinusvärden memorerar man så småningom, men inte i kurs 1. Man kan också visa de trigonometriska värdena genom lite geometriska resonemang (rita en liksidig triangel med sidan 1, markera höjden och beräkna den med pythagoras, ställ upp sin(60) och cos(60) enligt definitionen så får man sqrt(3)/2 och 1/2) men inte heller detta är något som generellt görs i kurs 1. Sammanfattningsvis är det onödigt av oss att utveckla uttrycket så där långt, utan man kan gott använda räknaren för tan(60). Jag gör om lösningen imorgon, och lägger in omvandlingsgrejerna som "Extra".
Hvitare
besvarad 2015-02-15 17:10
Hur kan man veta om den är rätvinklig om man inte har chans att måla upp den?
Hvitare
besvarad 2015-02-15 17:13
Och blir det inte 1-3 ist för 3-1? (5-(-2), 1-3)
ML Tina
besvarad 2015-02-16 9:41
Hej! Triangeln blir rätvinklig eftersom man drar kateterna parallellt med x- och y-axeln. Eftersom axlarna är vinkelräta mot varandra blir även triangeln det. Det finns nu en ny version av lösningen. Om det fortfarande är oklart är det bara att fråga igen!
vending
besvarad 2015-03-22 15:14
Hej Tina. kan ni bli mer aktiva i ma 2c forumet?
ML Ragnar
besvarad 2015-03-22 16:01
Hej vending! Vi är inte mindre aktiva i något forum, men just under helgen kan det vara svårare att få respons. Särskilt denna helg har det varit lägre aktivitet än vanligt pga resor. Du har iaf fått svar nu! Ursäkta dröjsmålet :)
berkan
besvarad 2015-11-23 17:41
på b) så gjorde jag tvärtom jag drog upp den 3 på den vänstra sidan istället, blir det ändå rätt?
ML Ragnar
besvarad 2015-11-23 17:49
Menar du att du ritade triangeln på ovansidan om sträckan istället? Det spelar ingen roll, den triangeln kommer ha exakt samma sidlängder och därför blir svaret också precis likadant.
berkan
besvarad 2015-11-23 16:54
När det är en fråga där dom säger beräkna längden av sträckan t.ex på en vektor er på en triangel så ska man då alltid ta roten ur?
ML Ragnar
besvarad 2015-11-23 17:15
Ja, när man beräknar längden av en vektor gör man det med Pythagoras sats. Det är precis samma sak som att beräkna längden av en hypotenusa, som t.ex. på uppgift a) här (vilket använder roten ur som du ser).
berkan
besvarad 2015-11-23 20:06
om en av dom vinklarna hade t.ex 40° eller ngt annat grader mått skulle man då räkna den genom att ta ta sin eller cos?
berkan
besvarad 2015-11-24 17:27
egentligen man tar bort det för att då kan man ta roten ur
ML Tina
besvarad 2015-11-25 8:11
Hej! Vad menar du att det är man tar bort? Oavsett så var lösningen lite krångligt förklarad. Nu ska den förhoppningsvis vara lite mer lättförståelig!
berkan
besvarad 2015-11-25 17:10
Hej! När jag gör samma sak som ni alltså roten ur (-1^2)+(-1^2) så får jag error istället
ML Tina
besvarad 2015-11-26 8:21
Tänk på att det är (-1) som ska kvadreras så du måste skriva (-1)^2 dvs. sätta -1 innanför parenteserna och ^2 utanför. Då får du (-1)^2+(-1)^2=1+1=2. -1^2 är lika med -1 så om man inte sätter -1 innanför parenteser kommer du att få (-1^2)+(-1^2)=-1+(-1)=-2. När man sedan tar roten ur det får man error eftersom man inte kan dra roten ur ett negativt tal.
berkan
besvarad 2015-11-25 10:47
man ersätter istället 1 för man kan inte ta roten ur med ett negativt tal
ML Tina
besvarad 2015-11-25 11:51
Det vi gör är att kvadrera (-1). Eftersom (-1)^2 är lika med 1 blir det, i det här fallet, samma sak som att ta bort minustecknet. Men om koordinaterna t.ex. varit (-2,-2) är det inte bara att plocka bort minustecknet eftersom (-2)^2 är lika med 4 och inte 2. Hänger du med?=)
berkan
besvarad 2015-11-25 13:09
Ja, mitt misstag gjorde nt parentes vid -1
berkan
besvarad 2015-11-26 18:27
Jag gjorde 45^2×23^2=2554 sen tog jag roten ur 2554 som blir 50.5 så nej ej rätvinklig...... har jag tänkt rätt?
ML Tina
besvarad 2015-11-27 10:17
Ja precis, så kan man göra! Om sqrt(2554) hade blivit 51 så hade triangeln varit rätvinklig. Vi valde att inte ta roten ur för att slippa avrunda ett oändligt långt decimaltal, men din metod fungerar lika bra!
natasha
besvarad 2017-02-14 19:30
hur är a= (4×a)/4
ML Tina
besvarad 2017-02-15 8:25
Börja med högerledet: 4a/4. Där finns 4 i både täljare och nämnare, så man kan förkorta med det: 4a/4=a/1=a. Det betyder att 4a/4 är lika med a. Men eftersom det är en likhet gäller den även åt andra hållet. Därför är a=4a/4.
Har du en fråga eller behöver du hjälp med matten? Ladda ner Mathleaks app och ställ din fråga i forumet.