Logga in
| 9 sidor teori |
| 19 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
Medelvärdet, eller genomsnittet, är ett av de vanligaste lägesmåtten för en numerisk datamängd. Det beräknas genom att man lägger ihop alla värden och sedan dividerar med hur många värden det finns.
Medelva¨rde=Antal va¨rdenSumman av va¨rden
Följande program beräknar medelvärdet för en datamängd som visas på en tallinje. Du kan flytta punkterna för att ändra värdena i datamängden.
Medelvärdet av en uppsättning tal x1, x2, …, xn betecknas vanligtvis som x.
Medianen är ett lägesmått som visar det mittersta värdet i en numerisk datamängd, när värdena är sorterade i storleksordning. Om datamängden har ett udda antal värden, är medianen det värde som står i mitten.
Men om datamängden har ett jämnt antal värden, är medianen medelvärdet av de två mittersta värdena.
Typvärdet är ett lägesmått som visar vilket eller vilka värden som är vanligast i en datamängd. Typvärde kan användas för både numerisk och kategorisk data.
En lärare ska ställa några frågor till sin lågstadieklass. Vilket eller vilka lägesmått är lämpligast för att presentera resultatet?
Lägesmått som medelvärde och median fungerar bra för att hitta ett värde som är representativt för en hel samling mätvärden. De säger dock inget om hur mätvärden är spridda kring detta värde. Alla ligger kanske nära medelvärdet eller så kan de vara väldigt utspridda. För att beskriva spridningen använder man spridningsmått, t.ex. variationsbredd.
Variationsbredd=Sto¨rsta va¨rde−Minsta va¨rde
Tänk på skillnaden mellan det största och det minsta värdet i en datamängd.
Variationsbredden är skillnaden mellan största och minsta värdet. Vi börjar med att identifiera dessa i datamängden.
Ett år delade Tomten ut 256 julklappar till barnen i en by i Norrbotten. Till nästa år anställdes fler tomtenissar, och då tillverkades 340 klappar. Det gjorde att medelantalet klappar/barn ökade med 25%, trots att antalet barn i byn ökat med 4.
Vi kallar antalet barn i byn första året för x, och medelantalet klappar första året för y. Sedan gör vi en sammanställning av informationen i uppgiften. Eftersom medelantalet ökade med 25 % skriver vi det med förändringsfaktorn 1,25 framför.
År 1 | År 2 | |
---|---|---|
Klappar | 256 | 340 |
Barn | x | x+4 |
Medelantal | y | 1,25y |
Vi använder oss av formeln för medelvärde, Medelvärde=Summa av värden/Antal värden, för att ställa upp två ekvationer. För år 1 får vi följande ekvation: y=256/x, och för andra året får vi 1,25y=340/x+4. Vi kan nu bilda ett ekvationssystem, som vi kan lösa med t.ex. substitutionsmetoden.
Då vet vi att x=64, dvs. antal barn i byn det första året var 64. Nu kan vi sätta in detta i statistiken för år 2.
År 1 | År 2 | |
---|---|---|
Klappar | 256 | 340 |
Barn | 64 | 64+4=68 |
Medelantal |
Totalt bodde alltså 68 barn i byn andra året.
I lösningen till föregående deluppgift fann vi att och y=4. Det betyder att år 1 var medelantalet klappar/barn 4. Även detta kan vi föra in i statistiken för år 2.
År 1 | År 2 | |
---|---|---|
Klappar | 256 | 340 |
Barn | 64 | 64+4 |
Medelantal | 4 | 1,25 * 4=5 |
År 2 fick alltså barnen i byn i snitt 5 julklappar var.
En sträcka AB är 15 cm lång. Sträckan kan delas i fem delsträckor på olika sätt. Längden på varje delsträcka måste vara större än noll.
Är det möjligt att göra en indelning av sträckan AB så att variationsbredden för delsträckornas längder blir 12,5 cm?
Beroende på hur man delar in sträckan AB i fem delsträckor kan variationsbredden variera. Utred vilka värden som är möjliga för variationsbredden när man ändrar de fem delsträckornas längder.
Variationsbredden av en mängd värden är det största värdet minus det minsta, vilket innebär att skillnaden mellan den längsta och kortaste delsträckan ska vara 12,5 cm. Vi får välja längden på delsträckorna så vi kan exempelvis låta den kortaste vara 0,2 cm. Det medför att den längsta delsträckan måste vara 0,2 + 12,5 = 12,7cm. Valet är dock inte helt fritt eftersom vi vet att summan av sträckorna måste vara 15 cm. Det måste även finnas tillräckligt mycket längd över till de tre andra sträckorna så att de kan vara längre än den kortaste. Om man väljer 0,2 cm och 12,7 cm till två av sträckorna blir det 15 - 0,2 - 12,7 = 2,1 cm över till de tre andra. Vi kan fördela denna längd hur vi vill på dessa tre sträckor, så länge ingen av dem blir kortare än 0,2 cm. Vi kan t.ex. fördela dem jämt och låta alla tre vara 0,7 cm, eller låta en vara 0,6, den andra 0,7 cm och den tredje 0,8 cm. Ett exempel på en lösning är alltså 0,2cm 0,6cm 0,7cm 0,8cm 12,7cm. Skulle man rita ut detta på sträckan AB får man följande indelning. Ordningen på sträckorna spelar ingen roll, bara deras längder.
Vi vill nu undersöka vad den största och minsta variationsbredden för indelningen kan vara. Om alla sträckor är lika långa blir variationsbredden 0 eftersom det inte är någon skillnad på det största och minsta värdet. Variationsbredden kan inte vara mindre än noll, så det måste vara den undre gränsen. Det sker när sträckorna har längden 155 = 3 cm.
Den största variationsbredden skulle vi få om en sträcka är 15 cm och de övriga är 0 cm. Men alla sträckor måste vara större än noll, så den längsta sträckan måste vara mindre än 15 och de övriga bitarna kan vara mycket korta men inte 0.
Därför måste även variationsbredden vara mindre än 15 cm. Variationsbredden kommer alltså ligga i intervallet 0cm≤ variationsbredd<15cm. Det vill säga, den är minst 0 cm och mindre än 15 cm.
Vi söker fyra tal, som vi i storleksordning kan skriva x, y, z, w. Typvärdet för dessa ska vara 8, vilket innebär att det vanligaste värdet är 8. Det måste därför förekomma minst två gånger. Det skulle kunna finnas fler än två 8:or, vilket ger möjligheterna 8, 8, 8, w x, 8, 8, 8 8, 8, 8, 8. I alla dessa fall är de två talen i mitten 8:or, vilket ger medianen 8 i alla tre fall. Inget av dem kan då vara det fall vi söker eftersom medianen ska vara 7. Det måste alltså finnas två 8:or, vilket ger tre alternativ: 8, 8, z, w x, 8, 8, w x, y, 8, 8. Mittenalternativet kan vi avfärda direkt eftersom det ger medianen 8. I första alternativet är medianen medelvärdet av 8 och z. Eftersom z är större än 8 kan medelvärdet av dem inte bli 7. Då finns det bara ett alternativ kvar, som måste vara det korrekta: x, y, 8, 8. Medianen, alltså medelvärdet av de två mittenvärdena y och 8, ska vara lika med 7. Vi ställer upp det.
Vi känner nu till tre av fyra värden och saknar bara x: x, 6, 8, 8. Medelvärdet av värdena är 6. Vi ställer upp det och löser ut x.
Nu när vi vet att x är 2 har vi all de fyra talen. x=2 y=6 z=8 w=8
En grupp på 5 personer gjorde ett test som kan ge maximalt 85 poäng. Både medelvärdet och medianen för gruppen blev 54 poäng. Variationsbredden var 40 poäng.
Är det möjligt att någon i gruppen fick 85 poäng? Förklara.
Vår strategi för att lösa uppgiften är att anta att en i gruppen faktiskt har fått 85 poäng och sedan se om det kan stämma överens med resten av informationen i uppgiften. Vi börjar med att ställa upp de fem testresultaten i storleksordning och sätta beteckningar på dem.
A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|
Lägst | Näst lägst | Mitten | Näst högst | Högst |
Man kan inte få över 85 poäng, så det måste vara det högsta resultatet. Eftersom variationsbredden är 40 poäng leder det till att den som har fått lägst resultat har fått 40 poäng mindre, dvs. 45 poäng.
A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|
45 | Näst lägst | Mitten | Näst högst | 85 |
Vi vet att medianen, dvs. värdet i mitten när man ställer dem i storleksordning, är 54 poäng. C har alltså värdet 54.
A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|
45 | Näst lägst | 54 | Näst högst | 85 |
Låt oss nu undersöka vilka medelresultat som är möjliga, och vi börjar med att undersöka hur stor det kan bli. Vi får det största medelvärdet när alla deltagare har så högt resultat som möjligt. Resultat B kan maximalt vara lika stort som resultatet ovanför och samma gäller för D. Det högsta resultat som B och D kan ha fått är alltså 54 respektive 85 poäng. Vi beräknar detta medelvärde.
Vi går vidare och beräknar den nedre intervallgränsen för medelvärdet. Detta gör genom att sätta in de lägsta möjliga resultaten som B och D kan ha fått. B kan som lägst ha fått 45 poäng och D kan ha fått 54 poäng. Vi använder detta och beräknar medelpoängen för gruppen.
Om någon i gruppen hade fått 85 poäng på provet skulle det alltså medföra att gruppens medelpoäng hade hamnat mellan 56.6 och 64.6 poäng. Från uppgiften vet vi att gruppens faktiska medelvärde var 54 poäng, vilket ligger utanför intervallet. Slutsatsen är alltså att ingen i gruppen kan ha fått 85 poäng.
I huvudlösningen antog vi att det fanns en deltagare med 85 poäng och visade sedan att det ledde till en motsägelse. Man kan också göra en mer direkt lösning, där man använder informationen i uppgiften för att undersöka möjliga maxvärden. Vi börjar på samma sätt, med att ställa upp de fem testresultaten i storleksordning och sätta beteckningar på dem.
A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|
Lägst | Näst lägst | Mitten | Näst högst | Högst |
Vi vet att medianen, dvs. värdet i mitten när man ställer dem i storleksordning, är 54 poäng. C har alltså värdet 54.
A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|
Lägst | Näst lägst | 54 | Näst högst | Högst |
Medelvärdet skall vara 54 poäng för de fem i gruppen. Vi sätter in detta i formeln för medelvärde och löser ut de okända poängvärdena.
Den deltagare som fick högst poäng kallade vi E. Vi vill ta reda på inom vilket intervall som hens poängresultat måste ligga utifrån det vi vet om gruppens resultat. Vi startar med att söka efter den övre gränsen för intervallet. Låt oss ge E värdet x. Eftersom variationsbredden är 40 blir då värdet på A 40 poäng lägre, dvs. x-40.
A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|
x-40 | Näst lägst | 54 | Näst högst | x |
Vi söker den övre gränsen, dvs. vi vill att E skall få så högt värde som möjligt. För att E:s värde skall bli så stort som möjligt måste de övriga resultaten ha så små värden som möjligt. Det minsta värdet som D kan ha utan att medianen påverkas är 54.
A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|
x-40 | Näst lägst | 54 | 54 | x |
Nu återstår att ge B ett så lågt värde som möjligt. Det minsta värdet B kan ha utan att påverka variationsbredden är samma som A, dvs. x-40.
A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|
x-40 | x-40 | 54 | 54 | x |
Vi sätter nu in dessa i sambandet vi tog fram ovan, A+B+D+E=216, och löser ut x.
Om E skulle få 81 poäng hade gruppens medelpoäng blivit högre än 54 och därför måste vi avrunda värdet på x nedåt. Den högsta möjliga poäng som E kan ha är alltså 80. Vi behöver nu inte leta efter nedre gränsen på vårt intervall eftersom 85 ligger ovanför den övre intervallgränsen och är då garanterat utanför. Ingen i gruppen kan alltså ha fått 85 poäng på provet.
Vilken term används för att beskriva skillnaden mellan de största och de minsta värdena i en datamängd?
Vi känner till ett par enskilda mått som vi kan använda för att sammanfatta data.
Mått | Beskrivning |
---|---|
Medelvärde | Summan av alla datavärden dividerat med det totala antalet datavärden i en mängd. |
Median | Det mittersta datavärdet. För att hitta medianen måste vi ordna värdena från minsta till största och sedan hitta det mittersta värdet. |
Typvärde | Värdet som förekommer oftast. |
Variationsbredd | Skillnaden mellan det största värdet och det minsta värdet. |
De tre första måtten är mått på centrum och det sista — variationsbredd — är ett mått på variabilitet. Med hjälp av vår tabell kan vi se att vi använder termen variationsbredd
för att beskriva skillnaden mellan de största och minsta värdena i en datamängd. Låt oss ta en titt på exempeldatamängden.
3, 5, 1, 17, 19, 10
För denna datamängd är variationsbredden 19- 1=18.