Expandera meny menu_open Minimera Gå till startsidan home Startsida Historik history Historik expand_more
{{ item.displayTitle }}
navigate_next
Ingen historik än!
Statistik equalizer Statistik expand_more
Student
navigate_next
Lärare
navigate_next
{{ filterOption.label }}
{{ item.displayTitle }}
{{ item.subject.displayTitle }}
arrow_forward
Inget resultat
{{ searchError }}
search
menu
{{ courseTrack.displayTitle }} {{ printedBook.courseTrack.name }} {{ printedBook.name }}
{{ statistics.percent }}% Logga in för att se statistik
search Använd offline Verktyg apps
Digitala verktyg Grafräknare Geometri 3D Grafritare Geogebra Classic Mathleaks Kalkylator Kodfönster
Kurs & Bok Jämför mattebok Studieläge Avsluta studieläge Skriv ut kurs
Handledning Videohandledningar Formelsamling

Videohandledningar

Hur fungerar Mathleaks

Mathleaks Läromedel

Hur fungerar Mathleaks

play_circle_outline
Studera med en mattebok

Mathleaks Läromedel

Hur studerar man med en mattebok

play_circle_outline

Mathleaks Läromedel

Lösningarna finns i appen

play_circle_outline
Verktyg för elever & lärare

Mathleaks Läromedel

Dela statistik med lärare

play_circle_outline

Mathleaks Läromedel

Hur skapar man klasser

play_circle_outline

Mathleaks Läromedel

Hur skriver man ut kursmaterial?

play_circle_outline

Formelsamling

Formelsamlingar för mattekurser looks_one

Kurs 1

looks_two

Kurs 2

looks_3

Kurs 3

looks_4

Kurs 4

looks_5

Kurs 5

Logga in account_circle menu_open

Programmering i matematik

Programmering i matematik

Med hjälp av dagens kraftulla datorer kan man göra beräkningar och lösa problem som annars hade varit utom räckhåll med traditionella metoder. Men för att utnyttja den här kraften måste man kunna förklara för datorn vad den ska göra. Det gör man med programmering. Det här kapitlet är en introduktion till programmeringsspråket Python och hur man kan använda det som ett verktyg för att lösa matematiska problem.

Kapitlet börjar med träning i att skriva algoritmer för att utföra handlingar och lösa problem. Sedan börjar programmeringen på riktigt med en introduktion till programmeringsmiljön och en genomgång av utskrifter och felmeddelanden. Sedan behandlas hur man använder variabler inom programmering och hur man kan använda dem för att utföra matematiska beräkningar. Sedan kommer villkor som tillåter programmet att göra olika saker beroende på vilka invärden det får. Till slut avslutas kapitlet med loopar, som man kan använda för att upprepa uträkningar och instruktioner.

Centralt innehåll

Följande delar av det centrala innehållet i kurs 1c, 2c, 3b och 3c behandlas, helt eller delvis, i kapitlet.
P1. Strategier för matematisk problemlösning inklusive modellering av olika situationer, såväl med som utan digitala verktyg och programmering.

Delkapitel

1 - Algoritmer och programmering
2 - Utskrifter och fel
3 - Variabler i programmering
4 - Räkna med programmering
5 - Villkor
6 - Loopar