Algebra

Ladda ner gratis
Lösningarna finns i appen
Android iOS
Uppgifter markerade med behöver Mathleaks premium för att kunna se lösningen till uppgiften i vår app. Ladda ned Mathleaks app på Google Play eller iTunes AppStore.
Sektioner
Multiplikation av uttryck inom parenteser
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1101 1
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1102 1
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1103 1
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1104 1
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1105 1
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1106 1
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1107 1
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1108 2
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1109 2
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1110 2
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1111 2
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1112 2
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1113 2
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1114 3
Multiplikation av uttryck inom parenteser 1115 3
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1116 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1117 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1118 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1119 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1120 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1121 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1122 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1123 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1124 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1125 1
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1126 2
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1127 2
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1128 2
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1129 2
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1130 2
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1131 2
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1132 3
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1133 3
Kvadreringsreglerna och konjugatregeln 1134 3
Faktorisering av uttryck
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Faktorisering av uttryck 1135 1
Faktorisering av uttryck 1136 1
Faktorisering av uttryck 1137 1
Faktorisering av uttryck 1138 1
Faktorisering av uttryck 1139 1
Faktorisering av uttryck 1140 1
Faktorisering av uttryck 1141 1
Faktorisering av uttryck 1142 2
Faktorisering av uttryck 1143 2
Faktorisering av uttryck 1144 2
Faktorisering av uttryck 1145 2
Faktorisering av uttryck 1146 2
Faktorisering av uttryck 1147 2
Faktorisering av uttryck 1148 3
Faktorisering av uttryck 1149 3
Mathleaks Kurser

Är din lärobok inte tillgänglig eller behöver du ytterligare läromedel? Algebra (Kurs 2) finns också i Mathleaks-kurser, prova det gratis här: mathleaks.se/utbildning.

Hjälp och Forum

Banizdirdolap
svarade 2015-01-05 20:41
Deluppgift b) vad är det som sker på steg 4? Då menar jag vad ni gör. Tack
ML Tina
svarade 2015-01-06 10:23
Hej! I det steget både adderar vi och subtraherar 1 i exponenten. Det förändrar inte värdet eftersom 1-1=0. Det kanske var lite oklart, men det finns nu en ny version av lösningen som förhoppningsvis förklara detta steg lite bättre. Det finns också en alternativ lösning.Om det fortfarande är oklart är det bara att höra av sig igen!
Touqa
svarade 2016-12-22 15:16
"Om vi antar att alla deluttryck är skrivna på enklaste form, alltså att det inte går att addera några av termerna i dem, måste det finnas en x-term i rutan i vänsterledet samt en x2-term och en konstantterm i de två rutorna i högerledet. x-term x2 -term (x+7)(4+ ) = −10x+ konstantterm För att få x-termen i högerledet måste man multiplicera x i den första parentesen med 4 i den andra samt 7 i den första parente- sen med rutan i den andra." (Första stycket på uppgift 1115a, som ni har förklarat)Vad menar ni med det? Att första alla deluttryck är skrivna i enklaste form och att man inte kan addera ?Sen så måste det finnas en x^2-term?
ML Ragnar
svarade 2016-12-26 15:56
Det handlar om att frågan är ställd så att den öppnar upp för vissa "genvägar" genom uppgiften, men som antagligen är där av misstag. Vi ser t.ex. -10x i högerledet, men vi vet inte om det är *alla* x som finns i högerledet. Tänk om ena rutan i högerledet är 10x? Då tar högerledets x ut varandra helt. Då kan vi sätta -4 i vänsterledets ruta och 0 i högerledets andra ruta för att få 0 = 0 och likheten stämmer. Så en lösning är alltså -4, 10x, 0.Det är förmodligen inte så uppgiften är tänkt att lösas. Istället är det förmodligen underförstått att -10x i högerledet är *alla* x som finns där. Då finns bara ett enda rätt svar på uppgiften: Vänsterledets ruta måste fyllas i så att man får totalt -10x när parenteserna utvecklas. Det innebär att -2x ska stå i rutan, som visat i lösningen. Då är vänsterledet helt bestämt, och genom att utveckla parenteserna ser vi vad som måste stå i högerledets rutor (vilket ger x^2-termen -2x^2, så japp - den måste finnas där!).
Dallas
svarade 2017-02-09 15:27
Varför 2n-3
Dallas
svarade 2017-02-09 15:27
Menar 2n+3
ML Ragnar
svarade 2017-02-09 17:36
Vi ska ta kvadraten på tre tal: Först 2n-1, sen nästa udda tal och nästnästa udda tal. Udda tal ligger på ett avstånd av två från varann (1, 2, 3, 4, 5,... 5 är två större än 3, som är två större än 1). Så om vårt första tal är 2n - 1 ska vi lägga på två för att hitta nästa (2n -1 plus 2 = 2n plus 1) och sen lägger vi på två igen: 2n plus 1 plus 2 = 2n plus 3.(Vi har för tillfället en bugg i forumet som döljer plustecknen, ursäkta detta!)
Dallas
svarade 2017-02-09 20:35
Tack för hjälpen
Tina
svarade 2017-05-12 9:15
Hej! På uppgift b) kan man inte förenkla det ännu mer? Typ såhär: x^2/10 + 7xy/30 + y/3 ?
ML Ragnar
svarade 2017-05-12 13:36
Hur förenklar du y^2 / 9 till y/3? Bråk förkortar man genom att stryka gemensamma faktorer mellan täljare och nämnare, men y^2 = y*y och 9 = 3*3 har inga gemensamma faktorer. Samma sak gäller i de andra bråken: x^2 och 10 har inga gemensamma faktorer, inte 7xy och 30 heller. Så tyvärr verkar vi inte komma mycket längre!
Tina
svarade 2017-05-12 20:19
Aha okej nu förstår jag! Tänkte att man kanske kunde dra "roten ur" både y^2 och 9 men det är precis som du säger att man ska stryka gemensamma faktorer.
Tina
svarade 2017-05-12 10:00
Kan man bryta ut -2 istället för 2 och få -2(x-2y)(x+2y)? Eller är det mer korrekt att bryta ut 2?
ML Ragnar
svarade 2017-05-12 13:43
Det kan man absolut, det är lika korrekt det men det ger ju ett extra minustecken. I allmänhet brukar man tycka att "ju färre minustecken desto prydligare", men jag skulle inte säga att det handlar om vad som är mest korrekt.
Wayne
svarade 2017-07-09 1:03
Hur kommer det sig att x+2 är använd som höjden här? Varför används inte den andra kateten (X) som höjden istället?
ML Ragnar
svarade 2017-07-21 9:47
Det går precis lika bra. Det viktiga är att "bas" och "höjd" är två sidor som är vinkelräta mot varandra, vilket sidorna x och x+2 är. Men vilken som är vilken spelar ingen roll. Du kan ju vrida triangeln så att x är neråt och x+2 uppåt, eller tvärtom. Man kan också se i formeln att sidorna ska multipliceras, och när man multiplicerar spelar ordningen aldrig någon roll. Precis som att 5*2 blir samma sak som 2*5.
maxamad asad
svarade 2017-10-22 21:44
Tack för hjälpen
Har du en fråga eller behöver hjälp med matten? Ladda då hem Mathleaks app och ställ din egen fråga i forumet.