Procent och procentberäkningar

Ladda ner gratis
Lösningarna finns i appen
Android iOS
Uppgifter markerade med kräver Mathleaks premium för att visa i appen. Ladda ner Mathleaks app på Google Play eller iTunes AppStore
Sektioner
Procent, promille och ppm
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Procent, promille och ppm 3101 1
Procent, promille och ppm 3102 1
Procent, promille och ppm 3103 1
Procent, promille och ppm 3104 1
Procent, promille och ppm 3105 1
Procent, promille och ppm 3106 1
Procent, promille och ppm 3107 1
Procent, promille och ppm 3108 1
Procent, promille och ppm 3109 1
Procent, promille och ppm 3110 2
Procent, promille och ppm 3111 2
Procent, promille och ppm 3112 2
Procent, promille och ppm 3113 2
Procent, promille och ppm 3114 2
Procent, promille och ppm 3115 2
Procent, promille och ppm 3116 3
Procent, promille och ppm 3117 3
Procent, promille och ppm 3118 3
Procentuella förändringar
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Procentuella förändringar 3119 1
Procentuella förändringar 3120 1
Procentuella förändringar 3121 1
Procentuella förändringar 3122 1
Procentuella förändringar 3123 1
Procentuella förändringar 3124 1
Procentuella förändringar 3125 1
Procentuella förändringar 3126 2
Procentuella förändringar 3127 2
Procentuella förändringar 3128 2
Procentuella förändringar 3129 2
Procentuella förändringar 3130 2
Procentuella förändringar 3131 2
Procentuella förändringar 3132 2
Procentuella förändringar 3133 3
Procentuella förändringar 3134 3
Procentuella förändringar 3135 3
Procentuella förändringar 3136 3
Procentuella förändringar 3137 3
Procentenheter
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Procentenheter 3138 1
Procentenheter 3139 1
Procentenheter 3140 1
Procentenheter 3141 1
Procentenheter 3142 1
Procentenheter 3143 2
Procentenheter 3144 2
Procentenheter 3145 2
Procentenheter 3146 2
Procentenheter 3147 2
Procentenheter 3148 2
Procentenheter 3149 3
Index och KPI
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Index och KPI 3150 1
Index och KPI 3151 1
Index och KPI 3152 1
Index och KPI 3153 1
Index och KPI 3154 1
Index och KPI 3155 2
Index och KPI 3156 2
Index och KPI 3157 2
Index och KPI 3158 2
Index och KPI 3159 2
Mathleaks Kurser

Visste du att du också kan studera Procent och procentberäkningar (Kurs 1) i Mathleaks kurser online? Besök mathleaks.se/utbildning för att få tillgång till vårt eget läromedel för ytterligare övningar, teorier och tester.

Hjälp och Forum

prutten
besvarad 2014-09-16 15:37
Är de värdena förändringsfaktorer eller säger de bara hur mycket något går upp eller ner i procent. Jag valde att multiplicera, varför ska man addera?
ML Ragnar
besvarad 2014-09-17 8:39
Du har rätt, det borde vara multiplikation där. Ligger en ny version uppe nu!
prutten
besvarad 2014-09-16 16:20
Går det att göra så här: 10% av 10% är 0.01 100%-1%=99% eller 0.99x
ML Ragnar
besvarad 2014-09-17 9:32
Ja, så kan man göra! Om något först minskar med en viss procent och sedan ökar med samma procent (eller först ökar och sedan minskar, det blir samma sak), blir den totala förändringen lika med "förändringssteget" i kvadrat. Detta kan visas med en ganska enkel beräkning. Säg att förändringen är x i decimalform (dvs 0.1 för 10%). Förändringsfaktorn för minskningen blir då 1-x och ökningen ges av 1+x. Vi multiplicerar dessa för den totala förändringsfaktorn: (1-x)(1+x) = 1^2 +1*x -x*1 -x*x = 1 - x^2. Detta visar det du säger: om vi först ska minska med 10% och sedan öka med 10%, är den totala förändringsfaktorn 1- x^2 = 1-0.1^2 = 1-0.01 = 0.99.
prutten
besvarad 2014-09-16 16:58
Är det inte fel att säga 18% för den blir inte helt 40 procent i ökningen. Därför borde man behöva 19%
ML Ragnar
besvarad 2014-09-17 11:35
Ja, det stämmer. Men det är lite av en tolkningsfråga! Om uppgiften är "hur mycket ska sidan ökas för att arean ska öka med *minst* 40%", då blir svaret 19% om man ska svara i hela procent. Är uppgiften istället "hur mycket ska sidan ökas för att arean ska öka med *exakt* 40%", då är svaret 18.321....% vilket avrundas till 18 % om man svarar i hela procent. Dvs, 18 ligger närmare det verkliga svaret än vad 19 gör, och därför skulle man svara med det istället.
prutten
besvarad 2014-09-21 20:39
Man ska väl inte ta index? På d så ska man ta Storbritanniens pris dividerat med Polens pris inte deras index
ML Ragnar
besvarad 2014-09-22 9:01
Det spelar ingen roll. Man får lite annorlunda värden eftersom indexvärdena är avrundade, men i princip är det ingen skillnad på att dela de faktiska värdena och att dela indexvärdena. Det beror på att indexvärdena är en förändringsfaktor. Här är ett exempel med enklare siffror, ena priset är 30 och det andra är 25. Om 25 används som bas får det index 100 medan 30 får index 120, eftersom 30 är 20% större än 25. Det låter oss också skriva 30 som 25*1.20. 30/25 = (25*1.20)/25 = 1.20/1 = 120/100. Omvandlingen visar att man kan lika gärna dela de faktiska priserna som deras indexvärden.
prutten
besvarad 2014-09-23 15:15
Jaha tack :)
Salmis
besvarad 2014-09-29 15:10
Jag förstår inte uppgift C. Kan någon förklara?
ML Ragnar
besvarad 2014-09-29 15:40
Hej! Vi håller på att flytta, vilket innebär att jag inte har tillgång till boken förrän imorgon. Från lösningen ser det ut som att uppgiften handlar om ett torn bestående av klossar, och så undrar man hur många procent lägre det blir om man tar bort en kloss? Jag utgår från att det är uppgiften, säg till om jag har fel. Det man undrar då är hur stor del av tornet som klossen man tar bort utgör. Finns det fyra klossar och man tar bort en, har man tagit bort 1 av 4 = en fjärdedel. Finns det 7 klossar och man tar bort en, har man tagit bort 1 av 7 = en sjundedel. Sen är det bara fråga om att skriva 1/4 eller 1/7 i procentform.
Yum98
besvarad 2014-10-04 16:01
I en näringslösning finns 35 bakterier/cm^3. Antalet bakterier antas öka med 12% varje minut. Hur många bakterier finns i varje cm^3 av lösningen efter a) 1 minut b) 20 minuter c) skriv ett uttryck för hur många det finns efter x minuter. Tack
ML Ragnar
besvarad 2014-10-05 14:39
Hej! Var det något otydligt i vår lösning menar du? Vi förtydligar gärna eller rent av gör om lösningen om så krävs.
Yum98
besvarad 2014-10-06 20:44
Ja tack så mycket. Det var helt otydligt.
ML Ragnar
besvarad 2014-10-06 21:12
Jaha, var i lösningen fastnar du? Svårt att hjälpa till om du inte ger någon information. Verkar nästan som om du inte läst lösningen? =)
ML Ragnar
besvarad 2014-10-07 8:17
Nu ligger iallafall en ny version uppe som jag hoppas är tydligare.
butterybutt
besvarad 2014-10-05 19:52
Jag förstår inte varför det blir 125kr för fyra luncher på fråga B)
ML Ragnar
besvarad 2014-10-06 11:50
Hej! Eftersom rabatten ska vara 50% ska halva kostnaden dras av. De 5 luncherna ska alltså kosta 125 kr tillsammans istället för 250 kr. Det ligger en ny version av lösningen uppe nu eftersom den förra var lite otydlig, hoppas du har mer hjälp av den nu.
tjenare
besvarad 2014-10-30 12:15
Hur vet man att enheten är cm på felmarginalen?
ML Ragnar
besvarad 2014-10-30 12:35
Bra fråga! Procent ska det stå, inte cm. Uppdaterar denna lite senare. Tack för påpekandet!
tjenare
besvarad 2014-11-01 12:41
Hur vet man vilken av kvartalen som motsvarar 1996?
ML Henke
besvarad 2014-11-01 16:45
Hej! Tabellen visar endast kvartalen UNDER ÅR 2003. Indexvärdet under kvartalen jämförs alltså med prisindexet för affärsresenärer och privatpersoner år 1996 som ges värdet 100 (detta eftersom 1996 utgör basår). Jag ska skriva om lösningen och ladda upp en ny inom kort :)
tjenare
besvarad 2014-11-02 18:23
Tack så mycket! :)
tjenare
besvarad 2014-11-01 15:43
Jag undrar bara om man på år 1999 inte ska dela 190,7/204 istället för 204/190,7. Detta då man ska dela det nya med det gamla värdet. Eller hur ska det vara? :)
ML Ragnar
besvarad 2014-11-01 16:07
Menar du när man ska bestämma index? Nej, alla års värden ska jämföras med samma basår. Det har inte med "nya värdet delat på gamla värdet" att göra, utan snarare "delen delat på det hela". Man väljer ett år som ska utgöra "det hela" och beräknar sedan vilken andel varje annat år utgör av detta basårs värde.
tjenare
besvarad 2014-11-02 18:22
Tack så mycket!
Hvitare
besvarad 2014-11-15 17:18
Varför ska man förlänga med 10^3 på uppgift d?
ML Ragnar
besvarad 2014-11-16 15:43
Ska och ska - det är ett sätt att lösa uppgiften på. Poängen är att promille betyder tusendelar, så genom att skriva om talet tills det står "delat på 1000" kan antalet promille läsas av enkelt. Men det finns bättre sätt att lösa uppgiften på, den ska få en uppdatering. Tack för frågan!
Lobo
besvarad 2017-10-11 13:18
Bästa 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Lobo
besvarad 2017-10-30 22:42
Jag gjorde 8/15 + 2/5 och sedan multiplicerade resultatet med 5/8. Steg 3: Jag subtraherade 1 med resultatet ovan. Kan man lösa uppgiften så också?
Lobo
besvarad 2017-10-30 22:44
Alltså 5/8(8\15 + 2/5)
Lobo
besvarad 2017-10-30 22:45
Sedan (5/8(8/15+2/5) + 3/5
Lobo
besvarad 2017-10-30 22:46
Sedan 8/8 - allt som är uppe
Lobo
besvarad 2017-10-30 22:46
Kan man göra så? Tack för framtida svar
ML Tina
besvarad 2017-11-06 7:50
Jag antar att du menar uträkningen 1-(5/8(8/15+2/5) + 3/8). Ja, så kan man absolut göra. Bra tänkt!
Bradd pit
besvarad 2017-11-02 16:34
Hur fick ni fram alla dessa siffror?
Bradd pit
besvarad 2017-11-02 16:50
Om man gör år 2006 till basår så blir det 100% i båda leden. Och när man ska jämföra så blir det 100*1.614 = 161,4. Och så för alla. Och då blir det samma i alla kolumner. Skulle du kunna hjälpa mig att förstå snälla? Har svårt med dessa uppgifter
ML Tina
besvarad 2017-11-07 7:15
Njae, för år 2008 gör vi beräkningen 161.4/164.5 ≈ 0.98 0.98 är lika med 98% och därför blir index för det året 98. För 2009 beräknar vi 159.6/164.5 osv.
RUkyy
besvarad 2019-10-16 21:00
Hej där! Den här förklaringen om Andelen=Delen/Det hela är mycket svårare än förklaringar på Youtube. Skulle ni vara snälla och tyda den här om andelen... lite mer med enklare eller längre redovisar, gärna med bilder! TACK FÖRHAND!
ML William
besvarad 2019-11-29 12:04
Hej! Jag håller helt med dig. Kommer skriva om förklaringen och meddelar när det är klart. Tack för feedbacken!
Har du en fråga eller behöver du hjälp med matten? Ladda ner Mathleaks app och ställ din fråga i forumet.