Blandade övningar kapitel 1-3

Ladda ner gratis
Lösningarna finns i appen
Android iOS
Uppgifter markerade med kräver Mathleaks premium för att visa i appen. Ladda ner Mathleaks app på Google Play eller iTunes AppStore
Uppgifter
Namn på uppgift Nivå Gratis?
Blandade övningar kapitel 1-3 1 1
Blandade övningar kapitel 1-3 2 1
Blandade övningar kapitel 1-3 3 1
Blandade övningar kapitel 1-3 4 1
Blandade övningar kapitel 1-3 5 1
Blandade övningar kapitel 1-3 6 1
Blandade övningar kapitel 1-3 7 1
Blandade övningar kapitel 1-3 8 1
Blandade övningar kapitel 1-3 9 2
Blandade övningar kapitel 1-3 10 2
Blandade övningar kapitel 1-3 11 2
Blandade övningar kapitel 1-3 12 2
Blandade övningar kapitel 1-3 13 2
Blandade övningar kapitel 1-3 14 2
Blandade övningar kapitel 1-3 15 2
Blandade övningar kapitel 1-3 16 2
Blandade övningar kapitel 1-3 17 2
Blandade övningar kapitel 1-3 18 3
Blandade övningar kapitel 1-3 19 3
Blandade övningar kapitel 1-3 20 3
Blandade övningar kapitel 1-3 21 3
Blandade övningar kapitel 1-3 22 3
Blandade övningar kapitel 1-3 23 3
Blandade övningar kapitel 1-3 24 3
Blandade övningar kapitel 1-3 25 1
Blandade övningar kapitel 1-3 26 1
Blandade övningar kapitel 1-3 27 1
Blandade övningar kapitel 1-3 28 2
Blandade övningar kapitel 1-3 29 2
Blandade övningar kapitel 1-3 30 2
Blandade övningar kapitel 1-3 31 2
Blandade övningar kapitel 1-3 32 3
Blandade övningar kapitel 1-3 33 3
Blandade övningar kapitel 1-3 34 3
Blandade övningar kapitel 1-3 35 3
Blandade övningar kapitel 1-3 36 3
Blandade övningar kapitel 1-3 37 3
Blandade övningar kapitel 1-3 38 3

Hjälp och Forum

Harsh
besvarad 2014-04-21 12:25
Hej! Varför blir den stora triangeln "föremålet" och inte avbildningen? Har det att göra med hur vi får ut arean för pararelltrapetset.
ML Ragnar
besvarad 2014-04-22 8:03
Hej! Det kan egentligen vara både och, det beror mest på hur man formulerar frågan. Boken frågar efter förhållandet mellan ADE och BCDE, i den ordningen, dvs. ADE : BCDE. Ställer man upp det på det sättet är ADE "avbildningen", därför att avbildningen alltid ställs först. På samma sätt som när du läser en karta, då är skalan given som "bild : verklighet", aldrig "verklighet : bild". Lösningen är dock ganska textig, ska se om jag kan få till en ny med lite bilder under dagen.
Harsh
besvarad 2014-05-18 10:16
Hur löser man denna fast med pq?
ML Ragnar
besvarad 2014-05-18 18:35
Nu ligger en PQ-version uppe under Alternativ Lösning.
@_@
besvarad 2015-04-10 20:09
Det som man kom fram till i b gäller ju inte alltid (tex om n är 2 elr. 10). Kan man säga att ekv. i b är ett bevis för art det KAN bli så att både n och y är jämna, vilket inte alltid måste gälla? Förlåt om det låter virrigt!
ML Ragnar
besvarad 2015-04-11 8:35
b)-lösningen är helt uppåt väggarna och beräkningsstegen ska inte användas som bevis för nånting, nån gång. Det enda som görs är att antalet prickar ställs upp som ett bråk med nämnaren 2, vilket går att göra med ALLA tal. T.ex. kan 3 skrivas om som 6/2, 11 kan skrivas om som 22/2... det innebär förstås inte att 3 och 11 är jämna tal! Kort sagt, det kommer en ny version på denna lösning under dagen. Stort tack för observationen!
ML Ragnar
besvarad 2015-04-11 19:16
Ny version uppe nu! Hojta om det är något oklart.
vill bli expert
besvarad 2015-05-16 11:11
Hej! Kan lösa uppg:en b men hjälp av regeln som gäller för (a+b)^3 utan att dela på den. Samt att skriva själva regeln också. Jag hade lärt mig den men glömt hur man gör.
ML Ragnar
besvarad 2015-05-16 13:20
Visst kan man det. Då utvecklar man alltså med reglerna (a+b)^3 = a^3 + 3 a^2 b + 3 a b^2 + b^3 och (a-b)^3 = a^3 - 3 a^2 b + 3 a b^2 - b^3 Det går förstås lite snabbare. Vi valde att inte använda dessa regler eftersom vi tror de flesta inte går igenom dem.
Har du en fråga eller behöver du hjälp med matten? Ladda ner Mathleaks app och ställ din fråga i forumet.