Vinklar

Ladda ner gratis
Lösningarna finns i appen
Android iOS
Uppgifter markerade med kräver Mathleaks premium för att visa i appen. Ladda ner Mathleaks app på Google Play eller iTunes AppStore
Sektioner
Mathleaks Kurser

Vinklar (Kurs 2) finns också i Mathleaks kurser, besök mathleaks.se/utbildning för teori, tester och övningar med lösningar.

Hjälp och Forum

Ellen
besvarad 2015-03-14 12:29
Det skulle underlätta om ni ritade stjärnan åt samma håll som deb är ritad i boken så man slipper vända på allt i huvudet
ML Ragnar
besvarad 2015-03-14 12:34
Det låter väldigt rimligt! Nu har jag inte boken här, men det kommer en uppdaterad version på måndag. Tack för input!
ML Ragnar
besvarad 2015-03-16 11:12
Nu ligger det en ny version uppe!
Ellen
besvarad 2015-03-14 13:09
Ni har glömt att skrica y på uppgift a)
ML Ragnar
besvarad 2015-03-14 13:50
Tack! Återigen, uppdatering på måndag.
ML Ragnar
besvarad 2015-03-16 11:54
Nu finns även y med!
slk_ghammarby
besvarad 2016-01-27 10:02
Tjeny vad händer kära mattevännet
man-med-span
besvarad 2016-04-11 11:42
Weeaboo!
Slk-kungen
besvarad 2016-01-27 10:03
Tja boys körkort snart då
man-med-span
besvarad 2016-04-11 11:37
coolt
Alice O
besvarad 2016-04-03 16:02
Vad innebär ett samband? Jag förstår inte riktigt vad det är som frågas efter när man frågar efter sambandet, förstår uträkningen men inte innebörden.
ML Tina
besvarad 2016-04-04 14:02
Hej! Ett samband är något som beskriver hur två eller fler saker (i det här fallet vinklar) förhåller sig till varandra. Det kan t.ex. vara att den ena är dubbelt så stor som den andra eller att den ena är 5 större. Poängen är att om man känner till den ena kan man beräkna den andra, om man känner till sambandet. Det gäller oavsett vilket värde man sätter in. Om vi hade fått reda på att den ena vinkeln är 40 grader, kan vi använda vi beräkna den andra (68 grader) eftersom vi vet att summan av dem är 108. Men sambandet gäller även om man hade satt in t.ex. 73 grader. Hänger du med?
Anton
besvarad 2016-05-14 22:43
Vad blir skillnaden på resultatet när man ställer upp definieringen på ^ACD och ^ABC?
ML Ragnar
besvarad 2016-05-21 11:56
Hej! Ursäkta det sena svaret. Jag är inte helt med på hur du menar. ^ACD och ^ABC är väldefinierade, i betydelsen att de inte lämnar något tolkningsutrymme. De är värden som bestäms helt av det vi vet om triangeln. Menar du att du kan definiera dessa vinklar på något annat sätt än så som vi ritat och på så sätt få andra resultat?
Anton
besvarad 2016-05-23 22:08
Nene visste inte om att ^ACD betyder vinklen av C :)
ML Ragnar
besvarad 2016-05-24 7:12
Jaha! Ja skrivsättet betyder ungefär "vinkeln som markeras om man går från A till C till D". Det löste sig alltså? :)
Dalal
besvarad 2017-02-23 19:05
Om jag skaffar premium kommer jag även ha tillgång till kurs 3?
ML Tina
besvarad 2017-02-24 6:58
Hej! Ja, med premium får du tillgång till allt innehåll i Mathleaks. Det innefattar bland annat lösningar till uppgifterna i kurs 3 och 4 i Matematik 5000 och Origo-serien.
Dalal
besvarad 2017-02-24 18:36
Tack så himla mycket för svaret!
Dalal
besvarad 2017-02-25 17:17
På b uppgiften, jag undrar varför man tar gånger 2 och multiplicera 1,5*2/12*2
ML Tina
besvarad 2017-02-27 7:12
Vi förlänger med 2 för att både nämnare och täljare ska bli heltal. I det här fallet blir det enklare att sedan förenkla bråket till 1/8.
MC
besvarad 2017-05-22 2:50
Är punkt b) verkligen en förhörning?
ML Ragnar
besvarad 2017-05-23 14:39
Nej, men det är en fyrhörning ;) Att den har ett hörn "inåt" i figuren gör att den kan kallas en konkav fyrhörning, till skillnad från vanliga (konvexa) polygoner som buktar utåt överallt. Men att den är konkav ändrar inte att vinkelsumman är 360. Det kan man visa: Om du förbinder hörnet som pekar inåt med det motstående hörnet delas fyrhörningen upp i två trianglar, som tillsammans använder alla de vinklar som ingår i fyrhörningen. En triangel har vinkelsumman 180, så dessa två har vinkelsumman 360 tillsammans.
Har du en fråga eller behöver du hjälp med matten? Ladda ner Mathleaks app och ställ din fråga i forumet.